Zaawansowane wyszukiwanie Google klawiatura i lupa

Google to najbardziej popularna wyszukiwarka, wykorzystywana przez milionów internautów na całym świecie. W naszym kraju  jest także zdecydowanym liderem, korzysta z niej prawie 98% użytkowników. Jej globalny zasięg umożliwia przeszukiwanie zarówno krajowych, jak i zagranicznych zasobów. Standardowe korzystanie z wyszukiwarki Google jest bardzo łatwe. Zazwyczaj posługujemy się prostymi hasłami, wpisujemy słowa lub wyrażenia do paska wyszukiwania. Wtedy algorytmy Google przeglądają dostępne katalogi, by odnaleźć w nich wszystkie pasujące pozycje, starają się precyzyjnie określić to czego szukamy, opierając się nie tylko na samym haśle, lecz biorąc także pod uwagę język, naszą lokalizację, wiarygodność, użyteczność  oraz aktualność przedstawionych informacji. Zobacz jak prowadzić dużo bardziej zaawansowane wyszukiwanie Google!

Istnieją jednak metody zawężania wyników, które usprawnią wyszukiwanie, dzięki którym szybko  oraz skutecznie osiągniemy znacznie lepsze rezultaty. Za pomocą dodatkowych operatorów nawigacyjnych, możemy dziś korzystać z wyrażeń zwiększających precyzję naszych poszukiwań. To duże ułatwienie oferujące szeroki wachlarz  możliwości pracy z głównym narzędziem Google. 

Wyszukiwanie Google – operatory zaawansowane

Zastosowanie w wyszukiwarce Google operatorów zaawansowanych, czyli wyrazów o specjalnym znaczeniu, ułatwia wyszukiwanie informacji w Internecie, pozwala na bardziej specjalistyczne modyfikowanie zapytania, na lepszy i dokładniejszy research, w celu poznania danego tematu. Zwiększa, precyzuje i zawęża wyniki wyszukiwania, zastępując w niektórych przypadkach także pracę specjalistycznych narzędzi optymalizacyjnych.  

Zapytanie site:

Operator site ogranicza wyniki wyszukiwania do tych związanych z podaną witryną. Poprzez wprowadzenie adresu wybranej witryny, możemy uzyskać dostęp do wszystkich stron znajdujących się w indeksie Google, z pominięciem zasobów, które nas nie interesują.  Po wpisaniu komendy site:nazwa.domeny słowo kluczowe Google ograniczy wyniki wyszukiwania do witryn z danej domeny, np.: zapytanie zdrowie site:www.google.com spowoduje wyświetlenie stron o zdrowiu z witryny www.google.com. 

Pamiętajmy, że pomiędzy operatorem a następującym po nim wyrazem nie stosujemy spacji! 

Zapytanie allintitle:

Google umożliwia zawężenie wyników wyszukiwania do stron zawierających konkretne wyrażenie w tytule strony. Po użyciu tego operatora wyszukiwarka zwróci jedynie te serwisy, w których tytule pojawiają się wybrane przez nas frazy, np.: zapytanie allintitle:optymalizacja podatkowa spowoduje ograniczenie wyników tylko takich dokumentów, które mają w tytule zarówno „optymalizacja”, jak i „podatkowa”.

Zapytanie intitle:

Po wpisaniu w zapytaniu operatora intitle  Google ograniczy wyniki wyszukiwania do dokumentów zawierających dany wyraz w tytule, np.: zapytanie intitle:wizytówka google spowoduje zwrócenie artykułów zawierających wyraz „wizytówka” w tytule oraz wyraz „google” w dowolnym miejscu, w tytule lub poza nim. Natomiast umieszczenie operatora przed każdym słowem użytym w zapytaniu, spowoduje wyświetlenie wyników takich samych, jak w przypadku użycia operatora allintitle. 

Zapytanie allinurl:

Operator pozwala na wyszukiwanie stron, zawierających wszystkie podane przez nas wyrazy w adresach URL witryny, np. po zastosowaniu operatora allinurl:blog doberman Google ograniczy wyniki do stron zawierających zarówno „blog”,  jak i „doberman” w adresie URL. Pamiętajmy, że operator allinurl działa na wyrazach, a nie składnikach adresu URL. 

Zapytanie inurl:

Po uwzględnieniu w zapytaniu operatora inurl Google ograniczy wyniki wyszukiwania do dokumentów zawierających dany wyraz w adresie URL, np.: zapytanie inurl:koncert rockowy spowoduje zwrócenie dokumentów zawierających wyraz „koncert” w adresie URL oraz wyraz „rockowy” w dowolnym miejscu, w adresie lub poza nim. Umieszczenie operatora inurl przed każdym wyrazem zapytania przyniesie identyczny efekt, jak w przypadku użycia operatora allinurl.

Zapytanie allintext: 

Jeśli szukamy wartościowych tekstów i zależy nam, aby wyszukiwana  fraza znalazła się w treści strony internetowej, możemy posłużyć się operatorem allintext , np.: allintext:sposob na nudę. Zawężamy wtedy wyszukiwanie do fraz w treści strony,  z pominięciem pozostałych elementów witryny(w description, w tytule, w adresie URL) .

Zapytanie filetype: 

 

Użycie operatora filetype pozwala na wyszukanie dokumentów i plików w określonym formacie (m.in.: PDF, DOCX, TXT).Operator ten stanowi przydatne narzędzie, ograniczające wyniki wyszukiwania wyłącznie do plików zawierających określone przez nas rozszerzenie. Wiele firmowych witryn internetowych posiada na swoim obszarze pliki dostępne dla internauty, które mogą być zaindeksowane i wyświetlone w wynikach wyszukiwania. W szczególności dotyczy to plików typu pdf. Zazwyczaj w tej formie przechowuje się wewnątrz witryny regulaminy, opisy, formularze, druki lub dokumentacje produktów. Przy pomocy operatora filetype jesteśmy w stanie wyodrębnić tego typu zasoby,  np. wpisanie hasła allegro.pl filetype:pdf wyszukuje zamieszczone w sieci pliki PDF dla wyrażenia allegro.pl. 

Zapytanie cache:

Operator cache umożliwia wyświetlanie treści zaindeksowanej przez Google. Korzystając z tej opcji możemy sprawdzić, które z podstron znajdują się już w indeksie wyszukiwarki oraz jak roboty wyszukiwarki widzą serwis i które z elementów są dla nich niewidoczne, np. zapytanie cache:www.google.com  spowoduje wyświetlenie wersji strony internetowej przechowywanej w pamięci podręcznej Google z wyróżnionym wyrazem „internet”. 

Zapytanie define:

Operator define ułatwia odszukanie definicji wybranych słów i wyrażeń. Google posługuje się przy tym swoim wewnętrznym słownikiem, choć uzyskiwane wyniki są niezwykle zbliżone do tych pojawiających się w standardowych wynikach wyszukiwania. Zapytanie z define spowoduje wyświetlenie definicji wyrazów wprowadzonych po operatorze i przedstawienie ich na jednej liście. Definicje te pochodzą z różnych źródeł online i dotyczą całej wprowadzonej frazy, czyli wszystkich wyrazów, dokładnie w takiej kolejności w jakiej zostały wpisane.

Zapytanie related:

Polecenie related umożliwia nam wyszukiwanie stron o podobnej tematyce, powiązanych z domeną docelową. Opcja ta najlepiej sprawdza się w przypadku dużych serwisów i domen, ponieważ zwiększa możliwość posiadania podobnych treści pomiędzy różnymi witrynami. Po wpisaniu np. komendy related:nazwa.interia.pl wyszukiwarka wyświetli domeny powiązane z podanym adresem.

Wyszukiwanie Google może być bardzo efektywne!

Samodzielne stosowanie operatorów zaawansowanych nie jest jedyną metodą umożliwiającą efektywne filtrowanie wyników wyszukiwania. Google regularnie udoskonala mechanizmy swojej wyszukiwarki, dostosowując się do aktualnych potrzeb użytkowników. Dodaje i ulepsza funkcjonalność istniejących operatorów wyszukiwania tak, aby użytkownik jak najszybciej mógł zaspokoić potrzeby informacyjne. Oprócz operatorów i komend istnieje jeszcze wiele innych  ułatwiających wyszukiwanie formuł, którymi możemy wzbogacić kierowane przez nas zapytania. Stanowią one ważne narzędzie, zarówno dla specjalistów SEO, jak i zwykłych użytkowników sieci, którzy oczekują zwiększonej kontroli nad przekazywaną treścią. Wprawni użytkownicy korzystają również ze znaków specjalnych, połączonych z odpowiednio ułożonymi frazami. Metoda ta pozwala na przedstawienie algorytmom Google kontekstu poszczególnych zapytań. Właściwa konfiguracja umożliwia automatyczne zastępowanie lub wykluczanie określonych haseł, a nawet wyszukiwanie złożonych cytatów oraz wypowiedzi. Bez wątpienia zarówno znaki specjalne, wyszukiwanie kontekstowe, jak i komendy oraz operatory zaawansowane stanowią doskonałe narzędzia usprawniające poszukiwanie informacji.

Inne artykuły z tej kategorii

Zobacz inne nasze artykuły które mogą Ci się spodobać

Google Moja Firma od podstaw. Zakładanie wizytówki do Google Maps
Google Moja Firma od podstaw. Zakładanie wizytówki do Google Maps

Google Moja Firma od podstaw. Zakładanie wizytówki do Google Maps

16.03.2022 6 min Marketing online

Wizytówka Google Moja Firma to usługa dedykowana zarówna małym, jak i dużym firmom, które świadczą swoje usługi lokalnie. Zapewnia użytkownikom łatwy i szybki dostęp do najważniejszych informacji […]

Wyszukiwarki internetowe – Ranking najpopularniejszych wyszukiwarek po 2020 roku
Wyszukiwarki internetowe – Ranking najpopularniejszych wyszukiwarek po 2020 roku

Wyszukiwarki internetowe – Ranking najpopularniejszych wyszukiwarek po 2020 roku

07.04.2021 5 min Marketing online

W celu znalezienia informacji w Internecie najczęściej korzystamy z wyszukiwarki. Wyszukiwarki internetowe to podstawowe narzędzie do przeszukiwania zasobów internetowych w przystępny sposób. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę […]

Facebook Business Manager – jak założyć konto?
Facebook Business Manager – jak założyć konto?

Facebook Business Manager – jak założyć konto?

24.03.2021 5 min Marketing online

W mediach społecznościowych drzemie ogromny potencjał, który warto wykorzystać. Firma wiedząca, jak to zrobić, może liczyć na odnotowanie licznych korzyści. Na szczególną uwagę zasługuje Facebook, który […]

To top