Błąd 404

Nierzadkim problemem internautów jest wyskakujący błąd 404 na stronie, po wpisaniu adresu URL lub kliknięciu w link z przekierowaniem na konkretną witrynę. Większość osób po zobaczeniu takiego komunikatu opuści stronę bezpowrotnie, pozostając z uczuciem rozczarowania i zirytowania. Zwykle podejmowane są jeszcze próby sprawdzenia prawidłowości wpisanego adresu i odświeżenia strony, ale często to również zawodzi. Każdy z pewnością zastanawia się, skąd bierze się błąd 404 i jak temu przeciwdziałać. Pora zastanowić się nad możliwymi przyczynami i tym, jak ważne jest rozwiązywanie tego typu problemów.

Czym jest błąd 404?

Występowanie błędu 404 jest powszechnym zjawiskiem, ale bardzo niepożądanym. Niestety nie da się go uniknąć całkowicie w przypadku rozbudowanych stron www, które podlegają regularnym modyfikacjom. Wystarczą jakieś zmiany na stronie lub w ofercie, aby jedna z podstron wyświetlała się z błędem 404. Jest to nic innego jak status http informujący o prawidłowym przebiegu połączenia z serwerem, ale nieodnalezieniem strony www o podanym adresie URL. Wyświetlona witryna nie posiada żadnej zawartości. Przyczyny występowania błędu 404 mogą być różne – leżeć po stronie użytkowania lub dotyczyć strony.

Wpisany adres URL może z pozoru wyglądać właściwie, ale wystarczy pojedyncza literówka do tego, aby wyświetlił się błąd 404. Kolejną przyczyną będzie usunięcie podstrony, co często pojawia się w przypadku sklepów internetowych w momencie wycofania z oferty danego produktu. Podstrona pozostaje, ale nie posiada zawartości. To samo dotyczy zmienienia adresu URL lub jego przeniesienia w inne miejsce, ale bez wykonania odpowiedniego przekierowania – 301/302. Kolejną możliwością ujrzenia komunikatu error 404 będzie chwilowa niedostępność witryny z powodu prac trwających nad jej zawartością. Webmaster może też całkowicie usunąć podstronę, przez co stanie się niedostępna.

Dlaczego błąd 404 stanowi problem?

Pomimo tego, że błędy 404 nie mają bezpośredniego znaczenia dla pozycjonowania stron internetowych, to przy ich nadmiernej ilości pojawiają się problemy. Jednym z nich jest niekorzystny wpływ na reakcje użytkowników, których takie utrudnienia po prostu irytują. Problemy z prawidłowym wyświetlaniem się treści skutkują opuszczeniem witryny i przejściem do tej konkurencyjnej. Uszkodzone linki to prosta droga do wzrostu współczynnika odrzuceń, a to jest już negatywnie postrzegane przez wyszukiwarkę Google i samo pozycjonowanie – witryna straci na jakości, może zostać uznana za nieistniejącą i w ostateczności nawet zostać usunięta z indeksu. Podsumowując, niepozorne błędy 404 powodują utratę konwersji na stronie i jej spadek pozycji w wynikach wyszukiwania. Bardzo ważne jest wobec tego to, aby niezwłocznie je usuwać i im przeciwdziałać.

Jak znaleźć błąd 404?

Zanim będzie można przejść do naprawienia błędu 404, trzeba go najpierw zidentyfikować. W tym celu warto skorzystać ze sprawdzonych rozwiązań, na przykład Google Search Console. Narzędzie pozwala na dogłębną analizę struktury witryny i linkowania na niej. Google Search Console informuje o wzroście lub zbyt dużej liczbie error 404 na stronie. Można też dokonać analizy ręcznej, szczególnie przy niewielkiej ilości adresów URL, wystarczy wpisać w wyszukiwarkę Google komendę o następującej treści site:strona.pl. Zostaną wyświetlone wszystkie zindeksowane podstrony dla konkretnej witryny internetowej.

Jak poradzić sobie z błędem 404 na stronie?

Przy niezbyt rozbudowanej witrynie internetowej, z niewielką liczbą błędów 404, można ręcznie ustawić przekierowania 301 Moved Permanently – skutkuje to automatycznym przeniesieniem użytkowników i robotów Google na inną podstronę. W celu przeciwdziałania error 404 zaleca się regularnie tworzyć kopie bezpieczeństwa. Dzięki kopiom możliwe będzie szybkie przywrócenie prawidłowo działającej wersji podstrony.

Kolejną opcją jest stworzenie własnego szablonu błędu 404. Powinien on zawierać logo firmy, krótki komunikat wyjaśniający zaistniałą sytuację w zabawny sposób, kreatywną grafikę, nawigację z linkiem do strony głównej i popularnych kategorii/podstron, wezwanie do działania, pasek wyszukiwania.

Można też zamieścić na stronie ze statusem 404 kod rabatowy i informacje dodatkowe. Celem tego jest uniknięcie irytacji użytkownika po napotkaniu error 404 i opuszczenia witryny. Oryginalny szablon zachęci Internautę do pozostania na dłużej na stronie i zapoznania się z jej zawartością.

W przypadku podstron, które zostały usunięte na stałe, można zmienić sposób wyświetlania się kodu z 404 na 410. Pozwala to uniknąć cyklicznego podejmowania prób indeksacji strony www przez roboty Google. Podstawowymi działaniami wykonywanymi przy wyświetlaniu komunikatu 404 na stronie są: odświeżenie jej, sprawdzenie poprawności wpisanego adresu URL, wyczyszczenie pamięci podręcznej przeglądarki i plików cookies, skorzystanie z wewnętrznej wyszukiwarki, przeskanowanie komputera pod kątem złośliwego oprogramowania, skontrolowanie wstępowania tymczasowych problemów. Jeśli błąd 404 nadal będzie się wyświetlał na witrynie, należy skontaktować się z jej administratorem.

Inne artykuły z tej kategorii

Zobacz inne nasze artykuły które mogą Ci się spodobać

Hosting WordPress – jak wybrać hosting pod CMS WordPress?
Hosting WordPress – jak wybrać hosting pod CMS WordPress?

Hosting WordPress – jak wybrać hosting pod CMS WordPress?

20.07.2022 7 min Serwery i administracja

Tworząc stronę internetową albo bloga jednym z pierwszych i najważniejszych kroków jest wybór właściwego dla siebie hostingu. Jego zakup musi zostać dobrze przemyślany, by hosting WordPress […]

Serwer DNS – czym jest i do czego służy?
Serwer DNS – czym jest i do czego służy?

Serwer DNS – czym jest i do czego służy?

06.07.2022 7 min Serwery i administracja

Po wpisaniu adresu wybranej strony internetowej w polu przeglądarki, użytkownicy niemal natychmiast mogą przeglądać jej zawartość. Jak to się dzieje od strony technicznej? Taki stan rzeczy […]

Serwer na firmową stronę. Jak go wybrać?
Serwer na firmową stronę. Jak go wybrać?

Serwer na firmową stronę. Jak go wybrać?

25.05.2022 8 min Serwery i administracja

Bez względu na to, czy mówimy o małej, średniej, czy dużej firmie, wybierając serwer stajemy przed trudnym zadaniem. Bardzo szeroka oferta usług hostingowych oraz pojawiające się […]

To top