Błąd łączenia z bazą danych WordPress. Jak naprawić?

Osoby, które mają stronę internetową zakodowaną w CMS WordPress, odwiedzając swoją witrynę, mogą zetknąć się z komunikatem "błąd łączenia z bazą danych". Jest to bardzo poważny błąd, który blokuje nie tylko stronę internetową, ale... Kliknij aby przeczytać więcej!

Osoby, które mają stronę internetową zakodowaną w CMS WordPress, odwiedzając swoją witrynę, mogą zetknąć się z komunikatem „błąd łączenia z bazą danych”. Jest to bardzo poważny błąd, który blokuje nie tylko stronę internetową, ale co najgorsze uniemożliwia zalogowanie się do panelu administracyjnego. Niniejszy artykuł, to doskonały wybór właśnie dla tych osób, które chcą dowiedzieć się w jaki sposób można poradzić sobie z tym problemem.

Co w rzeczywistości oznacza „błąd łączenia z bazą danych”?

Błąd łączenia z bazą danychW pierwszej kolejności należy wspomnieć o tym, że strony internetowe napisane w WordPressie do prawidłowego działania potrzebują oczywiście bezpośredniego połączenia z bazą danych. To właśnie w bazie danych zapisywane są nie tylko ustawienia poszczególnych wtyczek, ale również motywy i dodawane treści. Komunikat „błąd łączenia z bazą danych” jak wspomniano we wstępie jest błędem krytycznym, który uniemożliwia korzystanie ze strony. Na szczęście dzięki kilku prostym trikom, można poradzić sobie z błędem i szybko przywrócić stronę do życia.

Jakie są najczęstsze przyczyny problemu?

Przyczyn pojawienia się komunikatu „błąd łączenia z bazą danych” jest bardzo wiele, dlatego też w celu przywrócenia strony należy sprawdzić wszystkie możliwości. Najczęstszym powodem zaistniałego błędu jest zmiana loginu albo hasła do bazy danych. Największy problem pojawi się w przypadku uszkodzenia bazy danych MySQL albo, gdy dojdzie do jej przypadkowego usunięcia. Nie można zapominać również o tym, że w wielu przypadkach baza danych MySQL ma określoną pojemność, której nie można przekroczyć. Komunikat „błąd łączenia z bazą danych” może pojawić się także wtedy, gdy przeniesiemy stronę na inny serwer. Mało osób zdaje sobie sprawę również z tego, że komunikat z błędem może pojawić się także wtedy, gdy ruch na stronie WordPress będzie bardzo duży.

Kopia zapasowa

Najprostszym sposobem na rozwiązanie problemu z bazą danych jest skorzystanie z dobrodziejstwa kopii zapasowej. Dobrym pomysłem jest zainstalowanie specjalnej wtyczki, która automatycznie robić będzie kopie zapasowe, które w niedalekiej przyszłości mogą uratować nam skórę. Jeżeli niestety nie robiliśmy kopii zapasowej, to warto skontaktować się z dostawcą hostingu. Bardzo wiele firm hostingowych wraz z oferowanym serwerem zapewnia swoim klientom przechowywanie kopii zapasowych do 30 dni. Warto tutaj zaznaczyć, że nasze serwery VPS też posiadają takie kopie :).

Wyłączenie wtyczki

Jeżeli po zainstalowaniu nowej wtyczki pojawił się komunikat „błąd łączenia z bazą danych”, to należy ją oczywiście odinstalować. Z racji tego, że nie można skorzystać z panelu administratora, to jedynym sposobem na odinstalowanie wtyczki jest połączenie się poprzez FTP. Wszystkie zainstalowane przez nas wtyczki znajdują się standardowo w folderze wp-content/plugins. Aby wyłączyć wadliwą wtyczkę wystarczy zmienić nazwę folderu w którym jest zainstalowana. Identycznie należy postąpić również wtedy, gdy zainstalujemy nowy motyw na stronie. W tym przypadku, aby zmienić szablon należy odnaleźć katalog themes i zmienić nazwę wybranego szablonu.

Analiza pliku wp-config.php

Błąd łączenia z bazą danychW głównym folderze WordPressa znajduje się plik wp-config.php, który przechowuje wszystkie dane konfiguracyjne. W pliku tym zapisywane są także dane dotyczące połączenia z bazą danych, dlatego też warto dokładnie je sprawdzić. Do pliku wp-config.php, jak powyżej można dostać się jedynie po zalogowaniu przez FTP. Przed dokonaniem zmian najlepiej zrobić kopię zapasową pliku wp-config.php, dzięki czemu będziemy mieć pewność, że nie narobimy większych problemów. Aby rozwiązać problem z bazą danych należy sprawdzić następujące dane:

  • define( 'DB_NAME', 'nazwa_bazy' );
  • define( 'DB_USER', 'nazwa_użytkownika' );
  • define( 'DB_PASSWORD', 'hasło' );
  • define( 'DB_HOST', 'localhost' );

Jeżeli chodzi o nazwę bazy danych, nazwę użytkownika i adres serwera bazy danych, to można je sprawdzić poprzez zalogowanie się do panelu klienta hostingu. Hasło do bazy można w każdym momencie zmienić. Osoby, które mają problem z odczytaniem tych danych, mogą zawsze skorzystać z pomocy dostawcy hostingu. Warto wspomnieć także o tym, że w pozycji DB HOST najczęściej wpisuje się localhost. Pamiętać należy jednak o tym, że niektórzy hostingodawcy mogą stosować nieco inny adres hosta. W takiej sytuacji nazwy należy poszukać w panelu administracyjnym hostingu. Tego typu dane zazwyczaj znajdują się z miejscu, w którym znajdują się dane logowania do bazy danych.

Przeciążenie serwera – co trzeba wiedzieć?

Jak wspomniano powyżej, nasza strona może odmówić posłuszeństwa, gdy dojdzie do przeciążenia serwera. Do takiej sytuacji najczęściej dochodzi w momencie, gdy w krótkim czasie do bazy danych trafi zbyt dużo zapytań i serwer nie poradzi sobie z ich obsługą. Aby sprawdzić, czy serwer MySQL działa prawidłowo należy zalogować się do panelu phpMyAdmin. Jeżeli pojawił się problem, to należy jak najszybciej skontaktować się z działem supportu.

Sprawdzenie uprawnień użytkownika bazy danych

Błąd z bazą danych może pojawić się także wtedy, gdy użytkownik nie będzie posiadał stosownych uprawnień. Jak powszechnie wiadomo do każdej bazy danych może mieć dostęp wielu użytkowników, dlatego też warto sprawdzić, czy nasz użytkownik w rzeczywistości na odgórne uprawnienia do wybranej bazy. Aby sprawdzić uprawnienia do bazy danych należy zalogować się do panelu serwera.

Błąd łączenia z bazą danych na lokalnym serwerze

Błąd łączenia z bazą danych może pojawić się także na lokalnym serwerze. Osoby, które korzystają z oprogramowania typu XAMPP, powinny upewnić się czy baza danych MySQL jest włączona. W większości programach na lokalnym serwerze oddzielnie kontroluje się działanie serwera PHP i bazy danych. W przypadku oprogramowania XAMPP należy upewnić się, czy ikonka MySQL świeci na zielono.

Błąd łączenia z bazą danych a pomoc doświadczonego specjalisty

Osoby, które nie czują się na siłach, aby samodzielnie rozwiązać problem, mogą oczywiście skorzystać z pomocy doświadczonego specjalisty. Dzięki pomocy odpowiedniego fachowca będziemy mieć pewność, że nie narobimy większych szkód na stronie.

Zobacz też:

Masz pytania?Agencja Interaktywna

Pisz lub dzwoń!Outsourcing IT

Pomagamy, doradzamy i rozwiewamy wszelkie wątpliwości!

NextGen Group
ul. Rot. W. Pileckiego 26
48-300 Nysa
NIP: 7532344011

Email: [email protected]
Telefon: 533 22 22 30

Godziny pracy: Pon - Pt, 09:30 - 17:30
Polityka prywatności

Z naszych usług skorzystali m.in:

Zobacz więcej naszych klientów