CDN, co to jest Content Delivery Network?

CDN (Content Delivery Network) stanowi usługę opierającą się na instalowaniu fragmentów strony internetowej w wielu centrach danych. Dzięki temu strona nie tylko działa znacznie szybciej, ale również łącza zyskują dużo większą... Kliknij aby przeczytać więcej!

CDN (Content Delivery Network) stanowi usługę opierającą się na instalowaniu fragmentów strony internetowej w wielu centrach danych. Dzięki temu strona nie tylko działa znacznie szybciej, ale również łącza zyskują dużo większą przepustowość a przedtem lokalizacja serwera nie ma już żadnego wpływu na dodatkowe opóźnienia wynikające z odległości, jaką musi pokonać połączenie internetowe. Bardzo często CDN określa się mianem sieci dostarczania treści. Z tego rozwiązania niezwykle chętnie korzystają przede wszystkim dużo przedsiębiorstwa takie jak Netflix czy Amazon.

Czym jest CDN?

CDN, sieć social mediaCDN jest siecią rozproszonych serwerów pozwalającą na zminimalizowanie opóźnień w ładowaniu zawartości strony internetowej. Ze względu na to, że jest to niezwykle użyteczne rozwiązanie, dziś już niemal każda strona internetowa korzysta z CDN. Jest to narzędzie, które pozwala użytkownikom na całym świecie korzystać z wysokiej jakości treści bez długiego czasu oczekiwania, niezależnie od tego, w jakim miejscu zlokalizowany jest komputer.

Dziś z CDN korzystają niemal wszyscy, począwszy od małych przedsiębiorstw, a kończąc na ogromnych korporacjach. Jak twierdzą specjaliści, z możliwości CDN korzysta więcej niż połowa jednostek uczestniczących w internetowym ruchu.

Chcesz aby Twoja strona była w TOP10 wyników w Google? Pomożemy Ci w tym!

CDN a techniki optymalizacyjne

Jedną z najczęściej wykorzystywanych przez CDN technik jest skrócenie geograficznej drogi połączenia, przy pomocy której zostaje nie tylko przyspieszona, ale również i znacząco usprawniona transmisja statycznych plików. Skuteczność CDN w dużej mierze opiera się na odciążeniu głównego serwera HTTP, między innymi poprzez rozlokowanie jego zasobów pomiędzy kilkoma innymi węzłami.

Umiejętne zastosowanie CDN pozwala na rozdzielenie ruchu w sposób, w którym zasoby są ładowane z CDN, a zasoby z HTTP. Obsługa logiki w tym przypadku pozostaje niezmienna (za jej obsługę odpowiedzialny jest serwer centralny). Tak naprawdę nie ma znaczenia to, czy połączenie zostaje nawiązane z zagranicy czy też z tego samego kraju, w którym zainstalowano serwer front-endowy.

Brak sztucznych limitów

CDN, sieć nad miastemBez wątpienia jednym z najistotniejszych atutów charakteryzujących sieć CDN jest jej zoptymalizowanie pozwalające na wysyłanie plików znacznie szybciej, niż przy zastosowaniu bardziej klasycznych rozwiązań. W tym przypadku nie są wykorzystywane pliki Cookies, a łącza przystosowane są wyłącznie do wysyłania statycznych treści.

Kolejnym czynnikiem, który ma znaczący wpływ na szybkość działania CDN jest brak limitów transferowych. Zarówno w dolnej jak i w górnej części.

Jeżeli chodzi o najpopularniejszych dostawców sieci CDN, to można wymienić tu przede wszystkim:

  • Google Cloud,
  • Amazon AWS (tu niezbędna jest usługa CloudFront),
  • MaxCDN,
  • proinityLLC (tu niezbędne jest zastosowanie produktu keycdn),
  • Imperva Incapsula,
  • Verizon (w tym przypadku wykorzystywana jest usługa EdgeCast CDN),
  • Akamai CDN,
  • CloudFlare (niezbędne jest wykorzystanie reverse proxy).

Content Delivery Network – wady i zalety

CDN, sieć światowaKażde rozwiązanie ma zarówno swoje zalety jak i wady. Jak to wygląda w przypadku sieci CDN? Z całą pewnością tych pierwszych jest zdecydowanie więcej.

Korzystanie z możliwości jakie daje sieć CDN jest zdecydowanie więcej, a to tylko niektóre z nich:

  • brak przekierowań i optymalizacji pod serwowanie statycznej treści,
  • brak sztucznych limitów transferowych,
  • eliminacja opóźnień w działaniu strony,
  • możliwość jednoczesnego pobrania wielu plików,
  • przy umiejętnym wdrożeniu CDN zapewnia stronie lepsze wyniki w wyszukiwarce (dlatego też warto kwestie wdrożenia oddać w ręce specjalistów),
  • bezpieczeństwo stosowania,
  • automatyczna ochrona przed najczęściej pojawiającymi się atakami,
  • możliwość optymalizacji kosztów hostingu w przypadku dużych aplikacji,
  • pozytywny wpływ na wrażenia odbiorców strony internetowej.

Za najsłabsze strony stosowania CDN można uznać:

  • brak efektywnego działania bez umiejętnie przeprowadzonej instalacji (każdy najmniejszy błąd sprawia, że nic nie działa zgodnie z oczekiwaniami);
  • jednorazowy dość wysoki koszt związany ze wdrożeniem usługi;
  • liczne utrudnienia występujące w czasie prac deweloperskich.

Kiedy CDN okazuje się być najbardziej przydatne?

CDN jest rozwiązaniem doskonale sprawdzającym się w bardzo wielu przypadkach. Jednak istnieją szczególne okoliczności, w których zastosowanie tej sieci jest najkorzystniejszym i najrozsądniejszym rozwiązaniem. CDN najlepiej sprawdza się w przypadku wielojęzycznych stron internetowych czy sklepach zajmujących się sprzedażą swoich produktów w sieci. Zarówno na w kraju jak i poza jego granicami.

Dla zwiększenia komfortu odbiorców warto stosować CDN także w przypadku tych internetowych witryn, z których pobieranych jest mnóstwo plików. Ze względu na wysoką ochronę przed atakami, sieć doskonale sprawdza się przypadku stron, które są narażone na takie ataki. Tak naprawdę z CDN skorzysta każda witryna, która z założenia powinna być nie tylko bezpieczna, ale również wykazywać się dużą szybkością działania i brakiem problemów z zerwanym połączeniem.

 

Zobacz też:

Potrzebujesz skutecznego pozycjonowania? Darmowa Wycena SEO

Masz pytania?Agencja Interaktywna

Pisz lub dzwoń!Outsourcing IT

Pomagamy, doradzamy i rozwiewamy wszelkie wątpliwości!

NextGen Group, ul. Rot. W. Pileckiego 26
48-300 Nysa, NIP: 7532344011

Email: [email protected]
Telefon: 533 22 22 30

Godziny pracy: Pon - Pt, 09:30 - 17:30
Polityka prywatności

Z naszych usług skorzystali m.in:

Zobacz więcej naszych klientów