Co to jest SEM i czym się różni od SEO?

Marketing internetowy kojarzy nam się głównie z SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacją stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Pozycjonowanie za pomocą SEO skupia się całkowicie na zwiększeniu widoczności w wynikach wyszukiwania organicznego (bezpłatnego). Czym w takim razie jest SEM ? Często te dwa pojęcia uznawane są błędnie za tożsame, tymczasem SEM ma znacznie szerszy zakres znaczeniowy. Aby strona  internetowa stała się widoczna w Internecie, konieczne jest odpowiednie jej zoptymalizowanie oraz prowadzenie szeregu innych działań z zakresu SEM lub SEO. Wbrew pozorom, nie trzeba wybierać między tymi dwoma opcjami. Oba podejścia  mogą się uzupełniać. W zależności od budżetu oraz wyznaczonego  celu można na bieżąco korygować strategię.

SEM, jeśli zależy Ci na szybkich rezultatach

SEM (z ang. Search Engine Marketing) to ogół technik związanych z marketingiem w wyszukiwarkach internetowych. Obejmuje jednocześnie płatne linki sponsorowane, czyli PPC (Pay Per Click) oraz  SEO, którego efektem jest darmowy wzrost ruchu na stronie. SEM opiera się na strategiach promocyjnych, których nadrzędnym celem jest wyraźna poprawa widoczności określonej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. 

Obecnie SEM sprowadza się przede wszystkim do kampanii AdWords – systemu reklamowego, który pozwala na wyświetlanie różnego  rodzaju reklam, linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania Google. Jest narzędziem umożliwiającym wyświetlanie reklam w takich wariantach jak: kampanie w aplikacjach mobilnych oraz w sieci reklamowej, reklamy  wideo i reklamy produktowe, a także płatne wyniki tekstowe w SERP (Search Engine Results Page), czyli reklamy w sieci wyszukiwania. Wykorzystując potencjał takiej kampanii płaci się jedynie za wymierne efekty, czyli za każde kliknięcie w link odsyłający do konkretnej strony lub za reklamę graficzną, która przyjmuje rolę linka. Kampania AdWords aktywowana jest przez słowa kluczowe dobierane do zawartości serwisu i zakresu prowadzonej przez Klienta działalności. 

Raporty marketingowe, wśród głównych zalet korzystania z SEM wymieniają:

  • generowanie szybkich zysków ze sprzedaży w sieci,
  • budowanie świadomości marki ,
  • generowanie akcji dla produktów offline oraz online,
  • utrwalenie wizerunku firmy,
  • poprawa wskaźnika konwersji.

SEO, jeśli zależy Ci na długofalowych efektach

SEO (z ang. Search Engine Optimization) to procesy zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwarek internetowych, dla wybranych słów i fraz kluczowych. Optymalizacja SEO to podstawa działań marketingu internetowego. Efekt w postaci wysokiej pozycji w wynikach darmowej wyszukiwarki przekłada się na wzrost widoczności strony, zwiększenie liczby osób odwiedzających , a co za tym idzie dostęp do potencjalnych klientów. Skutecznie prowadzone działania SEO mogą przynieść firmie wymierne korzyści. W znacznym stopniu pływają na rozpoznawalność marki, budowanie zaufania do firmy, pozwalają zdobyć przewagę nad konkurencją. W efekcie stopniowe budowanie pozycji w wynikach wyszukiwania pozwala na osiągniecie trwałych i stabilnych efektów. Dlatego SEO w długofalowej perspektywie staje się najkorzystniejszym rozwiązaniem.

Działania w obrębie SEO dzieli się na on-page i off-page. Pierwsza kategoria obejmuje techniczne zmiany na stronie, podlegającej bieżącemu dostosowaniu do wymagań wyszukiwarek. Natomiast druga dotyczy wszelkiego rodzaju działań, mających na celu optymalizację marki w sieci i poza nią, czyli  służących zbudowaniu reputacji online. Obie kategorie to działania w obrębie strony, dążące do najlepszej prezentacji treści w wyszukiwarkach Google. SEO on- page, to zespół działań, które dotyczą bezpośrednio strony i tego, co się na niej dzieje. W skład tych czynności wchodzi między innymi: umieszczanie wysokiej jakości, wartościowych treści, wdrażanie wewnętrznego i zewnętrznego linkowania, dbanie o responsywność witryny, wydajny i szybki hosting, przejrzystą strukturę strony, instalację zabezpieczeń i dobór odpowiednich słów kluczowych. Natomiast do działań podejmowanych w zakresie off-page SEO należy przede wszystkim dążenie do pozyskiwania odpowiedniej ilości wysokiej jakości linków zewnętrznych,  tworzenie zaplecza pisania artykułów sponsorowanych  i tzw. marketingu szeptanego. 

Podstawą efektywnego SEO są przede wszystkim działania, których nadrzędnym celem jest pojawienie się danej strony lub podstrony na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, na wybrane słowa kluczowe. Ten cel można osiągnąć poprzez optymalne dostosowanie strony do potrzeb algorytmów wyszukiwarek i sposobu analizy treści na stronie. Atrakcyjność strony można zwiększyć poprzez tworzenie wartościowych treści i budowanie relacji z wpływowymi stronami, zbieranie pozytywnych recenzji oraz eliminację elementów obniżających jej autorytet. Kluczowym czynnikiem pozostaje jednak optymalne dopasowanie odpowiedzi na zadane w wyszukiwarce pytanie i w konsekwencji pojawienie się strony jak najwyżej w wynikach wyszukiwania.

SEO i SEM – w parze czy osobno?

Podczas promowania swojej strony www mamy do wyboru trzy opcje. Możemy postawić wyłącznie na usługi SEO. Zyskujemy wtedy rozsądne koszty (relatywnie niższe, w stosunku do strategii mieszanej), efektywny, stabilny wzrost, oraz długotrwały efekt. Jeśli natomiast wybierzemy tylko kampanię SEM, możemy osiągnąć stosunkowo szybki efekt, możliwość adresowania reklam do konkretne grupy odbiorców, a także wyświetlanie ich w konkretnych dniach, godzinach i na określonym obszarze.  Możemy też precyzyjnie określić, na jakie podstrony dla danej frazy kierować ma użytkownika reklama. Decydując się na strategię mieszaną podejmujemy kompleksowe  działania. Osiągamy połączenie poprawy pozycji na liście wyników wyszukiwania oraz szybkiej reklamy stron sprzedażowych. Mamy też  możliwość testowania reklamowanych podstron oraz połączenia promowania stałej oferty z reklamowaniem sezonowych produktów. Wszystko przy wykorzystaniu różnych kanałów. 

Które rozwiązanie jest lepsze?

Obie usługi mają odmienne zalety, które uzupełniając się działają najskuteczniej. Różnicę pomiędzy kampaniami można pogrupować w trzech aspektach :cena, czas i skuteczność. Dlatego wszystko zależy od budżetu, sytuacji na rynku, konkurencyjności branży, stawianego sobie celu i określenia czasu na jego realizacje. Ważna jest także bieżąca ewaluacja naszej pracy i dostosowywanie na bieżąco naszych działań do jej wyników. W jednej sytuacji pozycjonowanie strony internetowej będzie skuteczniejsze, innym razem szybka kampania reklamowa zyska przewagę. Reklama i działania SEM wymagają pieniędzy, działają  jednak od razu i dają prawie natychmiastowe rezultaty.  Strategia ta przynosi więc szybkie efekty i znacząco poprawia widoczność strony internetowej w sieci. Niestety wynik ten jest krótkotrwały. To świetne rozwiązanie w promowaniu nowych firm lub w przypadku wprowadzania na rynek nowego produktu. Jest  także idealnym rozwiązaniem do badania rynku. 

Natomiast strategia SEO jest bardziej czasochłonna i wymaga sporego wkładu pracy. Jest to jednak rozwiązanie, które przynosi stabilne, długotrwałe efekty, a sama inwestycja w dłuższej perspektywie okazuje się znacznie tańsza. W niektórych przypadkach warto przemyśleć połączenie działań SEO i SEM. Przy takim wyborze płatna reklama mogłaby się pojawić nad wynikami darmowymi,  przy której możemy umieścić dodatkowe informacje. Reklama internetowa, może  przyczynić się do generowania szybkiego, nastawionego na określone słowa kluczowe ruchu. To idealny sposób na wyprzedzenie konkurencji i szybkie zdobycie klientów. Jednak takie działania nie mają większego wpływu na budowanie pozycji strony w wyszukiwarce, dlatego właśnie doskonałym rozwiązaniem jest jednoczesne prowadzenie działań SEO. Oznacza to budowania ruchu organicznego, w oparciu o zainteresowanie spowodowane działaniami marketingowymi. Takie kompleksowe rozwiązanie zawsze warto powierzyć w ręce profesjonalistów, którzy potrafią optymalnie wykorzystać obie opcje w procesie pozyskiwania klientów, dlatego zapraszamy do kontaktu!

Inne artykuły z tej kategorii

Zobacz inne nasze artykuły które mogą Ci się spodobać

Pozycjonowane stron internetowych – praktyczny poradnik
Pozycjonowane stron internetowych – praktyczny poradnik

Pozycjonowane stron internetowych – praktyczny poradnik

09.02.2022 7 min Pozycjonowanie (SEO)

Jeśli masz swoją stronę internetową i chcesz by znalazła się na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce Google, zaczynasz przygodę z pozycjonowaniem lub lubisz wiedzieć więcej o usługach, […]

To top