Domena internetowa – czym jest i do czego służy?

Aby funkcjonować w Internecie, każda strona musi mieć swoją domenę. Jedna domena internetowa prowadzi zawsze tylko do jednej strony. W praktyce oznacza to tyle, że kiedy ktoś wcześniej zarejestrował (kupił) daną domenę, to nikt inny nie może jej zarejestrować. Wyjątkiem jest sytuacja w której pierwszy właściciel domeny nie przedłużył swojego... Kliknij aby przeczytać więcej!

Aby funkcjonować w Internecie, każda strona musi mieć swoją domenę. Jedna domena internetowa prowadzi zawsze tylko do jednej strony. W praktyce oznacza to tyle, że kiedy ktoś wcześniej zarejestrował (kupił) daną domenę, to nikt inny nie może jej zarejestrować. Wyjątkiem jest sytuacja w której pierwszy właściciel domeny nie przedłużył swojego okresu rejestracji.

Czym jest i do czego służy domena internetowa?

Domena internetowaDomena internetowa to nazwa, pod którą kryje się konkretna strona WWW. Po wpisaniu poprawnej nazwy domeny do paska adresu przeglądarki, a następnie po naciśnięciu klawisza Enter, otwiera się strona, którą dana domena reprezentuje. Przeglądarka wyświetli wtedy to miejsce w sieci, które jest połączone z wpisaną nazwą. Domena jest taką nazwą, którą można przetłumaczyć na adres IP i wtedy przy pomocy serwerów powiązać z konkretną zawartością na serwerze. Na domenę wymyśloną przez jej użytkownika składać się może ciąg znaków stworzony z: liter, cyfr, podkreślenia, myślnika. Za nimi znajduje się znak kropki i końcówka. Do najpopularniejszych końcówek zaliczyć można końcówki:

  • .pl – typową dla stron w języku polskim,
  • .com, .org – stosowane w witrynach międzynarodowych,
  • .com.pl – wykorzystywaną przy stronach w języku polskim,
  • .net – typową dla witryn międzynarodowych,
  • .eu – typową dla stron www z krajów Unii Europejskiej.

Dodatkowe rodzaje domen, poziomy

Widać więc, że w Internecie pojawiają się zarówno końcówki globalne, jak i krajowe. Wyróżnić można także końcówki funkcjonalne – na przykład „.travel” czy „.edu.pl”. Niekiedy pojawiają się także końcówki regionalne – np. waw.pl dla Warszawy, gda.pl dla Gdańska. Warto zaznaczyć, że domeny dzieli się ze względu na ich rodzaj oraz sposób wykorzystywania:

  • Domeny najwyższego poziomu (TLD: Top-Level Domain). Zalicza się tutaj te domeny powyżej których nie istnieją już inne. Są to np. domeny krajowe. Przykładem jest tutaj www.domena.pl, gdzie „.pl” tworzy właśnie domenę najwyższego poziomu. Do tego typu zaliczają się domeny krajowe dwuliterowe (.pl .eu, .de, itd.) oraz domeny funkcjonalne (gTLD) to znaczy: .com .org .net.
  • Domeny drugiego poziomu (poniżej domen TLD, domeny SLD – Second Level Domain). Rejestracji można dokonać również przy takich domenach których końcówka składa się z dwóch członów oddzielonych kropką. Wygląda to wtedy następująco: www.domena.net.pl. W Polsce najbardziej znaną domeną drugiego poziomu jest .com.pl

Adres strony, czyli domena składa się z kilku elementów, to znaczy: protokołu (http:// albo https://), subdomeny (www.), nazwy domeny, domeny najwyższego poziomu albo domeny drugiego poziomu. Nazwa oraz domena najwyższego (lub drugiego) poziomu tworzą wspólnie „root domain”, czyli najwyższy w hierarchii strony adres.

Jak sprawdzić domenę?

Aby dowiedzieć się do kogo należy domena i poznać inne informacje na jej temat, najprostszym sposobem jest skorzystanie z serwisów WWW, które to umożliwiają. Rejestry domen udostępniają ich dostawcy. Sprawdzenie domeny pozwoli na:

  • potencjalne uzyskanie informacji o właścicielu,
  • (często) kontakt z właścicielem usług,
  • sprawdzenie aktywności/dostępności domeny w sieci,
  • sprawdzenie prawidłowego funkcjonowania domeny.

Chcąc sprawdzić domenę krajową (.pl), można to zrobić np. w serwis www.dns.pl, w sekcji WHOIS. Warto jednak wiedzieć, że jeżeli domena jest zarejestrowana na osobę fizyczną (to zgodnie z regulacjami RODO), dane abonenta będą całkowicie ukryte. Na tej samej stronie można dowiedzieć się także o statusie domeny (może być: aktywna, w okresie rezerwacji, wygasania, zwalniania do puli nazw wolnych). Analogicznie, do sprawdzenia informacji o domenie globalnej posłużyć może strona www.who.is, gdzie wpisuje się nazwę domeny bez przedrostka www.

Domena internetowa – jak ją kupić?

Domena internetowaDomeny można podzielić na darmowe i płatne. Darmowe znajdują się na przykład u takiego dostawcy jak Freenom.com. Jednak zdecydowana większość domen (zarówno najwyższego, jak i drugiego poziomu) jest płatna. Ceny różnią się w zależności od rodzaju domeny, a także od firmy rejestrującej. Rejestracja kosztuje zazwyczaj kilkadziesiąt złotych, a za przedłużenie rejestracji płaci się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Cena jest też zależna od wybranej końcówki (w Polsce droższe będą końcówki krajowe, tańsze globalne). Firmy rejestrujące często dają rabaty na pierwszy rok. Później domenę trzeba co rok przedłużać.

Rejestrując domenę niekiedy należy dopełnić dodatkowych formalności (jest tak np. przy domenach .org). Najczęściej jednak wystarczy podać dane osoby albo organizacji, która dokonuje rejestracji i wpłacić określoną kwotę. Aby wszystko przebiegło bez problemów, domenę warto kupić u rejestratora godnego zaufania (takiego który do ogólnoświatowej bazy jako właściciela nie wprowadzi siebie, ale faktycznego kupującego). W Polsce jest to na przykład nasza agencja! Trzeba też wiedzieć, że jeśli w tej samej firmie co domenę kupi się jednocześnie tzw. serwer hostingowy, to będzie można wtedy używać adresu email we własnej domenie. Taki adres będzie wyglądać wtedy następująco: [email protected] i będzie można go używać nawet zanim powstanie firmowa witryna.

Jak wybrać dobrą nazwę dla domeny?

Nazwa domeny jest ważna i nie powinna być wyborem przypadkowym. Choć obecnie domeny mogą mieć w nazwie polskie znaki, to i tak zalecane jest ich niestosowanie. Wielkość liter nie ma żadnego znaczenia. Za spację posłużyć musi znak „-„, a w nazwie domeny nie może występować kropka. Kiedy prowadzi się firmę, to oczywiście domena powinna być z powiązana z jej nazwą (a najlepiej brzmieć dokładnie jak ona). Będzie to ułatwiało zapamiętanie nazwy domeny, ale jest ważne również przy brandingu (to znaczy wiązaniu marki z jej adresem w Internecie). Liczba wolnych domen jest jednak ograniczona. Dlatego trzeba wybrać przynajmniej taką, która będzie powiązana z nazwą przedsiębiorstwa, marką albo nazwą prowadzonej działalności. Warto zastanowić się też na zakupem domen dla wszystkich popularnych końcówek (.pl, .com). Mogą bowiem pojawić się firmy, które zrobią to później i będą żądać wysokiej kwoty za odstąpienie. Nie czekaj i skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy Ci znaleźć wymarzoną domenę!

 

Zobacz też:

Masz pytania?Agencja Interaktywna

Pisz lub dzwoń!Outsourcing IT

Pomagamy, doradzamy i rozwiewamy wszelkie wątpliwości!

NextGen Group
ul. Rot. W. Pileckiego 26
48-300 Nysa
NIP: 7532344011

Email: [email protected]
Telefon: 533 22 22 30

Godziny pracy: Pon - Pt, 09:30 - 17:30
Polityka prywatności

Z naszych usług skorzystali m.in:

Logo NC+, NextGen Group, Oousourcing IT, Pozycjonowanie, Tworzenie stron WWW, Serwery i Hosting
Logo UW, NextGen Group, Oousourcing IT, Pozycjonowanie, Tworzenie stron WWW, Serwery i Hosting
Logo Emca, NextGen Group, Oousourcing IT, Pozycjonowanie, Tworzenie stron WWW, Serwery i Hosting
Logo NEŁSA, NextGen Group, Oousourcing IT, Pozycjonowanie, Tworzenie stron WWW, Serwery i Hosting
Logo Yokohama, NextGen Group, Oousourcing IT, Pozycjonowanie, Tworzenie stron WWW, Serwery i Hosting
Logo Crido, NextGen Group, Oousourcing IT, Pozycjonowanie, Tworzenie stron WWW, Serwery i Hosting
Logo CD, NextGen Group, Oousourcing IT, Pozycjonowanie, Tworzenie stron WWW, Serwery i Hosting