Google Maps dla Firm

W 2019 roku Google Maps nie tylko przestało być darmowe, ale również zostało podzielone na aż trzy funkcjonalności: miejsca, mapy oraz trasy. Wcześniej dostępna wersja Premium lub płatny wariant map Google nijak mają się do obecnie dostępnych rozwiązań. Dziś opowiemy, jakie funkcjonalności są dostępne w ramach Google Maps dla firm, jak obsługiwać aplikację, w jaki sposób założyć tam konto rozliczeniowe i jak zaplanować wydatki.

Google Maps dla firm – zmiany

Podział funkcjonalności na trzy odrębne wiąże się oczywiście ze znacznie większymi możliwościami, jednak wpłynął również na cennik usług. Na chwilę obecną, opłaty są ściśle powiązane z wykorzystywanymi funkcjonalnościami API. Niewielkie przedsiębiorstwa nie muszą co prawda obawiać się znaczącego wzrostu kosztów, jednak niektóre rozwiązania stają się dość kosztowne. Przykładowo, coś, co wszyscy od zawsze uważali za oczywistość: czyli niewielką mapkę wskazującą np. lokalizację przedsiębiorstwa – teraz trzeba będzie wykupić.

Co istotne, nawet nieduże firmy, które nie planują korzystać z żadnych płatnych opcji, muszą założyć konto na Google Cloud Platform i podpiąć do niego aktywną kartę kredytową. Na chwilę obecną, zamiast wersji klasycznej oraz płatnej opcji Premium – wprowadzono jedną, w której to Ty decydujesz o kosztach. W ramach prezentu, Google wpłaca na konto każdej już istniejącej firmy 200$ miesięcznie – a w przypadku rejestracji nowych podmiotów – 300$. W ramach tego budżetu możesz wybierać interesujące Cię opcje API, a dopiero po jego przekroczeniu – płacisz za usługi.

Co ważne – i jednocześnie korzystne dla większości przedsiębiorstw – nie musisz obawiać się przekroczenia limitu, jeśli tego nie planujesz. Wystarczy że ustawisz dokładną kwotę, którą chcesz przeznaczyć na mapy Google. Jednak uwaga – po przekroczeniu budżetu, mapa po prostu przestanie się wyświetlać aż do rozpoczęcia następnego okresu rozliczeniowego.

Google Maps dla firm – ile to kosztuje?

Ostateczny miesięczny koszt korzystania z map Google jest uzależniony od ilości funkcjonalności, ale również wyświetleń. Warto bowiem mieć na względzie, że koszty dla przedsiębiorstwa są naliczane według ilości odsłon danej mapki – co oznacza, że większe firmy mogą zapłacić więcej za tę samą opcję.

Pełen wykaz aktualnych cen można znaleźć na stronach Google. Pamiętaj, że dla dużych firm mapy proponują lukratywne pakiety i specjalne rozwiązania. Dlatego też jeśli masz podejrzenie, że w związku z rozmiarami Twojego przedsiębiorstwa jesteś w stanie obniżyć koszty, skontaktuj się z działem sprzedaży Google

Ustawianie limitu budżetowego krok po kroku

Jeśli mimo powyższej informacji, chcesz ustawić odgórny limit, po przekroczeniu którego funkcjonalności Google Maps dla firm przestaną działać – wyjaśniamy, jak ustawić limit. W tym celu:

  1. wybierz znajdującą się po lewej stronie konta na Google Maps opcję płatności;
  2. odszukaj opcję o nazwie „budżety i alerty”;
  3. pojawi się szereg opcji do wyboru – Ty kliknij na „utwórz budżet”;
  4. teraz musisz zdecydować, ile miesięcznie środków chcesz przeznaczać na funkcjonalności Google Maps. Jeśli Twoim założeniem jest, by mapy były darmowe – ustaw budżet na 200$ (tyle właśnie dostajesz za darmo od Google Maps).

Nowości w API

Wprowadzenie ujednoliconej wersji Google Maps jeśli chodzi o płatności nie jest jedyną nowością. Twórcy platformy wdrożyli również szereg rozwiązań, dzięki którym możesz korzystać z map jeszcze lepiej niż dotychczas. W ramach wprowadzonych zmian, dostępne są takie funkcjonalności jak Distance Matrix Advanced, Autocomplete by Session, Dynamic Street View i kilka innych.

Oprócz powyższych zmian, obecnie funkcjonalność places API jest wdrożona w czterech wariantach: bazowym, bazowym z kontaktem, bazowym z aurą pogodową oraz kompilacją wcześniejszych rozwiązań.

Zmiany dla użytkowników

Stopień odmiany jest uzależniony od tego, w jaki sposób wcześniej użytkowało się platformę. Jeśli dotychczas wykorzystywana była opcja Premium – nowości są praktycznie nieodczuwalne. W takiej sytuacji, Google Maps przeniosło dane użytkownika na nową platformę i przyznało ten sam darmowy limit co wszystkim innym. W przypadku osób, które do tej pory korzystały z darmowego klucza – zmieniło się jedynie tyle, że musiały podać kartę kredytową do konta.

Największe zmiany dotykają przedsiębiorstw, które planują założenie konta w Google Maps już po wprowadzeniu nowej platformy. W takiej bowiem sytuacji niezbędne stało się założenie konta w Google Maps Platform, podanie niezbędnych danych na temat przedsiębiorstwa oraz podpięcie informacji o karcie kredytowe. Niezbędne jest również wygenerowanie klucza API. W przypadku niepozyskania go oraz niewypełnienia pozostałych kroków – Google Maps zaprzestało wspierania takich firm.

Google Maps dla firm – zakładanie konta rozliczeniowego, instrukcja krok po kroku

Dla początkujących, polecamy zapoznanie się z tematem: Google Moja Firma od podstaw. Zakładanie wizytówki do Google Maps. Skoro wszystkie pozostałe kwestie mamy objaśnione, możemy przejść do dokładnego przewodnika na temat zakładania konta Google Maps dla firm. Oto instrukcja krok po kroku:

  1. Otwórz stronę Maps Platform;
  2. Wybierz opcję „create a new account”;
  3. Pojawia się okno z możliwością wyboru produktu. Jeśli zależy Ci tylko i wyłącznie na mapach – kliknij w „Maps”. Możesz również skorzystać z innych wskazanych funkcjonalności lub dodać je później;
  4. Określ nazwę projektu (dowolna);
  5. Teraz interfejs przekieruje Cię do opcji zakładania konta rozliczeniowego – przetwarzanie danych może chwilę potrwać;
  6. System poprosi Cię o wybór kraju (w tym przypadku: Polska) i akceptację zasad;
  7. Wypełnij dane firmy oraz karty kredytowej, którą chcesz podpiąć do konta (zwróć uwagę, by nie zrobić żadnej literówki);
  8. Po skutecznym wypełnieniu całego formularza, otrzymasz indywidualny klucz API. Należy umieścić go w skrypcie strony.

Po zakończonym procesie zakładania konta, możesz wrócić do pozostałych opcji. To dobry moment m.in. na ustawienie limitu w koncie – szczególnie jeśli chcesz, by Twoje Google Maps pozostało darmowe. Jeżeli zależy Ci na redukcji kosztów, dokładnie zapoznaj się z dostępnymi funkcjonalnościami i zrezygnuj z tych, które są nieprzydatne.

Inne artykuły z tej kategorii

Zobacz inne nasze artykuły które mogą Ci się spodobać

Newsletter – co warto o nim wiedzieć?
Newsletter – co warto o nim wiedzieć?

Newsletter – co warto o nim wiedzieć?

15.06.2022 6 min Marketing online

Techniką marketingową, która jest efektywna i dzięki temu zdobywa coraz większe uznanie jest mailing. Niepozornym, a tak naprawdę bardzo potężnym narzędziem jest newsletter. Pozwala on na […]

Google PageSpeed Insights – Jak korzystać z tego narzędzia?
Google PageSpeed Insights – Jak korzystać z tego narzędzia?

Google PageSpeed Insights – Jak korzystać z tego narzędzia?

20.04.2022 6 min Marketing online

Szybkość ładowania strony internetowej jest jednym  z ważniejszych wyznaczników rankingowych Google. Wpływa też w znacznym stopniu  na wrażenia użytkowników odwiedzających witrynę. Badania jednoznacznie wskazują na ogromne […]

Historia Wyszukiwania Google. Jak usunąć historię wyszukiwania. Instrukcja krok po kroku.
Historia Wyszukiwania Google. Jak usunąć historię wyszukiwania. Instrukcja krok po kroku.

Historia Wyszukiwania Google. Jak usunąć historię wyszukiwania. Instrukcja krok po kroku.

20.04.2022 7 min Marketing online

Wyszukiwarka Google jest użytkowana codziennie przez miliony osób posiadających łącze internetowe. Jedna osoba potrafi dziennie wiele razy wpisać do niej dane hasło. Szuka praktycznie wszystkiego, co […]

To top