Jak stworzyć przyjazne adresy URL?

Przyjazne adresy URL mogą przynieść wymierne korzyści dla danej strony internetowej. Optymalnie przygotowane, skutecznie przyciągają uwagę nowych użytkowników. Zanim to się jednak stanie musimy zadbać o ich poprawność, czytelność i właściwą długość, aby korzystający z Internetu bez problemu trafili w odpowiednie miejsce, wiedzieli, czego mogą się spodziewać po docelowej witrynie i nie mieli problemów z zapamiętaniem adresu.

Co to jest adres URL?

Adres URL to skrót od angielskiego wyrażenia Uniform Resource Locator, oznaczającego format adresowania zasobów w Internecie. Stanowi ciąg liter i znaków, który po wpisaniu w pasek adresu przeglądarki umożliwia nam dotarcie do wybranej przez nas witryny. Został zaprojektowany w celu zastąpienia adresów IP, wykorzystywanych przez komputery do komunikacji z serwerami

Przyjazne adresy URL i ich budowa

URL zbudowany jest najczęściej z trzech podstawowych elementów:

  • protokołu,
  • adresu serwera,
  • ścieżki prowadzącej do danego pliku na serwerze.

Spotykamy także bardziej rozbudowane adresy URL, które oprócz wyżej wymienionych elementów posiadają:

  • subdomenę, czyli dodatkowy adres głównej witryny, wyznaczający jej osobną część.
  • parametry czyli znaki, które pojawiają się na końcu adresu m.in..: po użyciu opcji sortowania lub filtra. Najczęściej występują po znaku równości lub zapytania. 
  • odnośniki do sekcji danej strony, które są widoczne po kliknięciu linka przenoszącego do innej części tej samej strony.

Zalety przyjaznego adresu URL

  • informuje użytkowników oraz roboty wyszukiwarki o strukturze strony,
  • pozytywnie wpływa na pozycjonowanie, ułatwia indeksowanie witryny,
  • tworzy lepsze wrażenie na użytkowniku, przyciąga jego uwagę,
  • ułatwia użytkownikowi zapamiętywanie adresu,
  • wpływa na wzrost pozycji strony w trakcie wyszukiwania wyników,
  • zwiększa rozpoznawalność serwisu w sieci, dzięki eksponowaniu czytelnej nazwy domeny.

Przyjazne adresy URL – tworzenie

Krok pierwszy. Sprawdzenie poprawności adresu

 

  • Właściwa konstrukcja adresu ma kluczowe znaczenie. Ponieważ z niepoprawnym adresem po prostu nie dotrzemy do celu. Przyjazny adres zawiera tylko bezpieczne znaki, które mogą być stosowane bez kodowania czyli A, B, C… – Z a, b, c…- z 0 – 9 $-_.+!*'() oraz znaki zarezerwowane, które używane są zgodnie z przeznaczeniem
  • Stosowanie tylko małych liter. Adresy zawierające różnej wielkości znaki traktowane są jako osobne adresy URL, co może skutkować przekierowaniem do podstrony, która nie istnieje.
  • Pomijanie polskich znaków. Wykluczamy polskie znaki w adresach URL, ponieważ starsze przeglądarki mają problem z wyświetleniem takich linków. Z praktycznej strony wiemy, że użytkownicy też nie są przyzwyczajeni do wpisywania tych znaków w pasku przeglądarki.
  • Wykorzystanie myślników jako separatora. Chcąc oddzielić wyrazy używamy myślników, które roboty wyszukiwarki traktują jako rozdzielniki między słowami. Nie korzystajmy natomiast z podkreśleń, które zazwyczaj są ignorowane przez boty.

Krok drugi. Tworzenie przemyślanej, czytelnej struktury

 

  • Etap planowania. W wstępnej fazie przygotowania adresu warto zastanowić się jaką powinien mieć strukturę, jakie podstrony są nam potrzebne, jakie kategorie oraz podkategorie. Najlepiej  dobrać je tak, by w przyszłości nie było konieczności częstego przebudowywania struktury. Z tego powodu lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie w miarę możliwości mniejszej liczby kategorii. Uwzględnienie planów w dłuższej perspektywie, kierunków rozwoju, przeanalizowanie założeń pomoże nam zaplanować, dobrze się przygotować i stworzyć przyjazne adresy stron tak, by spełniały warunki przyjaznego adresu URL.
  • Skracanie adresu. Próbujemy się zmieścić się w około stu znakach. Staramy się tak dobierać nazwy stron i plików, aby były krótkie, proste łatwe do zapamiętania. Tworzymy więc możliwie jak najkrótsze ścieżki adresów URL. Zwracamy również uwagę na nazwy katalogów, one też nie powinny być rozbudowane. Im dłuższy link, tym trudniej go zapamiętać i podlinkować, dlatego warto stosować metody pozwalające na zastosowanie możliwie jak najkrótszych adresów URL. Skracanie adresu jest dobrym rozwiązaniem również z tego powodu, iż liczne badania wskazują, że im krótsze adresy, tym są one łatwiejsze do zapamiętania przez użytkowników. A co za tym idzie zwiększa się prawdopodobieństwo, że skorzystają właśnie z tej, a nie innej witryny o podobnej treści, której adres jest znacznie bardziej skomplikowany.
  • Ograniczanie liczby niepotrzebnych parametrów. Wstawianie parametrów URL w adresach daje możliwość śledzenia informacji o kliknięciu za pomocą adresów URL. Upewniamy się, użycie konkretnego parametru w adresie jest konieczne, następnie pozbywamy się w adresie wszystkich zbędnych wyrażeń, zwracamy uwagę np. na znaki oraz końcówki wskazujące na język witryny.
  • Użycie słów kluczowych. Przygotowując przyjazne adresy URL warto korzystać ze słów kluczowych powiązanych z treściami, występującymi na stronie. Ze względu na krótki zapis adresu, zazwyczaj liczba słów ograniczona jest do jednego lub dwóch. Rozważne stosowanie słów kluczowych w URL-u ma duże znaczenie. W znacznym stopniu wpływa na zwiększanie naturalnego pozycjonowania danej witryny w wynikach wyszukiwania.
  • Zmniejszenie liczby folderów. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej zbyt długi adres URL jest po prostu trudny do zapamiętania dla internautów, dlatego staramy się w miarę możliwości, aby w adresie znajdowały się najwyżej nazwy dwóch folderów.  

Przyjazne adresy URL – podsumowanie

Przyjazne adresy URL powinny być skonstruowane tak, aby w możliwie jak najprostszy, najbardziej zwięzły sposób przekazywały treści, jakie są zawarte na danej stronie. Ich bardzo istotny wyróżnik powinna stanowić czytelność oraz przejrzystość, precyzja i zrozumiałość dla wszystkich użytkowników, poruszających się po Internecie. Dzięki tym elementom domena jest wyeksponowana, wzrasta rozpoznawalność strony w sieci, użytkownik otrzymuje prostą informację co znajduje się na witrynie. Znalezienie podstrony staje się łatwiejsze, co przekłada się na wzrost liczy wyświetleń. Nie do przecenienia pozostaje także wartość uporządkowanych adresów URL dla robotów Google i pozytywny wpływu na pozycjonowanie. 

Inne artykuły z tej kategorii

Zobacz inne nasze artykuły które mogą Ci się spodobać

Jak zwiększyć szybkość ładowania strony internetowej?
Jak zwiększyć szybkość ładowania strony internetowej?

Jak zwiększyć szybkość ładowania strony internetowej?

27.04.2022 7 min Tworzenie i zarządzanie stronami

Szybkość ładowania strony jest jednym z kluczowych elementów wpływających na pozytywne postrzeganie witryny przez roboty Google oraz użytkowników. Warto na bieżąco kontrolować parametry w tym zakresie […]

Poznaj WooCommerce! Sklep internetowy w WordPress
Poznaj WooCommerce! Sklep internetowy w WordPress

Poznaj WooCommerce! Sklep internetowy w WordPress

06.04.2022 7 min Tworzenie i zarządzanie stronami

WooCommerce to jedno z najlepszych dostępnych na rynku, elastycznych narzędzi do tworzenia funkcjonalnych sklepów internetowych. To wtyczka dla stron, stworzonych w oparciu o najpopularniejszy na świecie i najbardziej […]

Indywidualny projekt graficzny czy strona na szablonie – co wybrać?
Indywidualny projekt graficzny czy strona na szablonie – co wybrać?

Indywidualny projekt graficzny czy strona na szablonie – co wybrać?

30.03.2022 11 min Tworzenie i zarządzanie stronami

Skoro czytasz ten wpis, to prawdopodobnie decyzja już zapadła – chcesz stworzyć własną stronę internetową i szukasz najlepszych dla siebie rozwiązań. Nie wskażemy tu jednoznacznej odpowiedzi, […]

To top