Meta tagi – czym są i jakie mają znaczenie w pozycjonowaniu?

Meta tagi, inaczej znaczniki meta, to dane opisujące stronę internetową, które umieszczane są w jej sekcji nagłówkowej. Przekazują informacje dla robotów wyszukiwarki internetowej, wspierając pozycjonowanie, ale również widoczne są dla... Kliknij aby przeczytać więcej!

Meta tagi, inaczej znaczniki meta, to dane opisujące stronę internetową, które umieszczane są w jej sekcji nagłówkowej. Przekazują informacje dla robotów wyszukiwarki internetowej, wspierając pozycjonowanie, ale również widoczne są dla internautów. Co warto wiedzieć na temat meta tagów? Oto najważniejsze informacje w pigułce!

Czym są meta tagi?

Meta Tagi Strony InternetowejInternauci z meta tagami stykają się każdego dnia, jednak nie każdy użytkownik sieci wie, co dokładnie kryje się pod tym terminem.

Znaczniki meta, czyli meta tagi to rodzaj znaczników HTML, które są umieszczane w kodzie źródłowym strony internetowej, a dokładnie w jej sekcji nagłówkowej <head>. Służą one do opisu strony internetowej, między innymi jej zawartości, autora, daty powstawania, słów kluczowych i innych informacji.

Ciekawostka – słowo „meta” w meta tagach pochodzi od metadanych, czyli inaczej danych o danych.

Meta tagi a SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych to działania e-marketingowe, które określane są skrótem SEO (od ang. search engine optimization). Aktualnie SEO to jedna z najpopularniejszych metod reklamy internetowej, która umożliwia umieszczenie adresu strony WWW na wysokiej, dobrze widocznej pozycji na liście wyników wyszukiwania w Google.

Meta tagi mają bardzo duże znaczenie w SEO. Stąd w promocji strony internetowej ważna jest umiejętność przygotowywania takich znaczników meta, które pomogą w jej skutecznym wypromowaniu.

Roboty wyszukiwarki Google bezustannie analizują meta tagi i zawartość stron internetowych. Gdy znaczniki meta odpowiadają treści witryny, a treść ta jest unikalna, wtedy szansa na lepszą pozycję strony rośnie.Doborem meta tagów może zająć się agencja reklamowa. Znaczniki meta są kontrolowane podczas audytu SEO oraz modyfikowane w trakcie optymalizacji strony internetowej, czyli wstępnych czynności SEO prowadzonych na niej (on-site). Znaczniki mogą być ustawione ręcznie lub za pomocą łatwych w obsłudze systemów CMS, e-commerce. Dostępne są także specjalne wtyczki ułatwiające uzupełnienie tagów, na przykład Yoast SEO.

Rodzaje znaczników meta

Meta tagi to szeroka gama znaczników. Niektóre z nich pełnią bardzo ważną funkcję w SEO, na przykład jak meta title oraz meta description, natomiast inne mają mniejsze znaczenie przy ustalaniu pozycji strony internetowej. Poniżej opisujemy najczęściej stosowane znaczniki meta opisujące strony internetowe.

Meta title

Meta Tagi Strony InternetowejTo jeden z najważniejszych znaczników, który stanowi swoisty tytuł strony internetowej. Jest on widoczny dla internautów w wyszukiwarce internetowej – jest wyróżniony kolorem i większym stopniem czcionki.

Znacznik meta title ma kluczowe znaczenie dla skutecznego pozycjonowania strony internetowej, dlatego powinien być on obowiązkowo zoptymalizowany podczas jej promocji.

Rekomendowana długość tytułu strony to około 65-70 znaków – gdy jest on dłuższy, wtedy w wyszukiwarce prezentowana jest tylko jego początkowa część. Powinien on zawierać dokładne informacje o danej stronie czy podstronie, a także powinien być unikalny. Gdy tytuły strony są powielone, wówczas wpływa to negatywnie na jej pozycję. Tytuł może też zawierać słowa kluczowe, lecz nie powinien być nimi nadmiernie nasycony.

Meta description

Drugim ważnym znacznikiem jest meta description, czyli opis zawartości danej strony internetowej, na przykład jej urywek. Wyświetla się on pod tytułem strony i widoczny jest dla internautów na liście wyników wyszukiwania.

Wprawdzie znacznik meta description nie oddziałuje bezpośrednio na pozycję strony internetowej, to jednak może on zachęcić internautów do wejścia na nią. Najlepiej nadać mu interesującą, atrakcyjną treść. Może stanowić on także CTA – Call To Action, czyli zapraszać do wejścia na stronę.

Przy tworzeniu opisu należy pamiętać o jego unikalności. Umieszcza się w nim słowa kluczowe – są one pogrubiane wtedy, gdy znajdą się w opisie, co dodatkowo przyciąga wzrok. Rekomendowana długość opisu to około 155 znaków.

Meta keywords

To znacznik odnoszący się do słów kluczowych, czyli keywords. Opisują one zawartość strony internetowej. Tych informacji wyszukiwarka nie przedstawia. Kiedyś znacznik ten miał bardzo duże znaczenie dla pozycji strony, natomiast obecnie jest on najczęściej ignorowany przez roboty wyszukiwarki Google. Wynika to z faktu, że w przeszłości tag ten był wielokrotnie nadużywany, by manipulować pozycją strony. Nie oznacza to jednak, że nie należy go uzupełniać – warto również dodać do niego najważniejsze słowa opisujące stronę.

Meta robots

Tego rodzaju znacznik ma na celu poinformowanie robotów wyszukiwarki internetowej na temat ich uprawnień do wejścia na stronę i jej zaindeksowania. Stosuje się wtedy dyrektywy jak index, follow, które uprawniają roboty do swobodnego poruszania się po stronie. Znacznik ten może być używany także do zablokowania indeksacji strony przez dyrektywę noindex, do zablokowania podążania za odnośnikami na stronie z użyciem dyrektywy nofollow.

Meta viewport

Ten znacznik odnosi się do wymiarów i skalowania strony internetowej. Strony otwiera się na różnych urządzeniach – komputerach, tabletach, smartfonach. Znacznik meta viewport pomaga wtedy w optymalizacji wyświetlania witryny.

Alt tag

Do meta tagów zalicza się też tag określony jako alt. Używan się go do opisu grafik publikowanych na stronie, aby były one czytelne dla wyszukiwarki. Najczęściej umieszcza się w nim słowa kluczowe opisujące obraz, fotografię.

Meta tagi – podsumowanie

Meta Tagi Strony InternetowejZnaczniki meta, a w szczególności title oraz description, są zatem bardzo istotne dla widoczności strony internetowej w wyszukiwarce. Wspomagają reklamę nie tylko przez SEO, ale też przyciągają uwagę internautów wyszukujących informacji w sieci. Wobec tego warto zadbać o ustawienie atrakcyjnych meta tagów w kodzie źródłowym witryny.

Trzeba przy tym zaznaczyć, że nawet jeżeli znaczniki meta zostaną poprawnie ustawione, Google nie musi ich wyświetlać. Również samo zapisanie poprawnych meta tagów nie powoduje, że strona natychmiast uzyska wysoką pozycję. Warto jednak pamiętać, że bez nich wejście do TOP10 może być znacznie trudniejsze.

 

Zobacz też:

Masz pytania?Agencja Interaktywna

Pisz lub dzwoń!Outsourcing IT

Pomagamy, doradzamy i rozwiewamy wszelkie wątpliwości!

NextGen Group
ul. Rot. W. Pileckiego 26
48-300 Nysa
NIP: 7532344011

Email: [email protected]extgengroup.pl
Telefon: 533 22 22 30

Godziny pracy: Pon - Pt, 09:30 - 17:30
Polityka prywatności

Z naszych usług skorzystali m.in:

Zobacz więcej naszych klientów