Pozycjonowanie long tail. Jakie ma zalety?

Tworząc stronę internetową, zakładając bloga lub otwierając sklep online, zależy nam na wartościowych odwiedzinach i internautach gotowych dokonać konwersji w postaci zakupu, kontaktu czy pozostawienia komentarza. Z tego powodu zaczynamy szukać metod pozwalających przyciągnąć na naszą witrynę większą liczbę użytkowników, mając świadomość, że najlepiej byłoby wykorzystać... Kliknij aby przeczytać więcej!

Tworząc stronę internetową, zakładając bloga lub otwierając sklep online, zależy nam na wartościowych odwiedzinach i internautach gotowych dokonać konwersji w postaci zakupu, kontaktu czy pozostawienia komentarza. Z tego powodu zaczynamy szukać metod pozwalających przyciągnąć na naszą witrynę większą liczbę użytkowników, mając świadomość, że najlepiej byłoby wykorzystać do tego ruch organiczny. Tylko że pozycjonowanie jest drogie, a pierwsze wyniki na popularne słowa kluczowe od lat zajmowane są przez duże serwisy internetowe. Czy jedynym wyjściem jest poddanie się i płatna reklama? A może pozycjonowanie long tail faktyczne działa i jest wyjściem dla osób, które chcą się przebić do świadomości internautów?

Czym właściwie jest pozycjonowanie long tail

Metoda pozycjonowania na długi ogon (ang. long tail), nazywana też pozycjonowaniem szerokim, to wbrew pozorom najbardziej zaawansowana strategia pozycjonowania. Nie skupia się na tym, żeby przyciągnąć na stronę internautę, który wpisał w wyszukiwarkę „komputer”, a tego, który próbował wyszukać frazę „laptop 15 cali do 2000 zł”. Jak myślisz, który z nich był bardziej zdecydowany na zakup, a który szybko zmodyfikował swoje wyszukiwanie? I na którym zależy Ci bardziej? 

Pozycjonowanie szerokie polega na doborze bardzo wielu rozbudowanych i szczegółowych fraz.

Czasami naprawdę bardzo długich, ponieważ mogą zawierać konkretne nazwy produktów, albo szczegółowy opis usługi. Stąd nazwa metody, czyli tzw. długi ogon. Długie frazy i długa lista, nawet jeśli pozycjonowany sklep albo witryna wcale nie mają tysiąca produktów i usług. Chodzi o to, aby dotrzeć do sedna tego, co w wyszukiwarkę mogą wpisać najbardziej wartościowi klienci i od razu przechwycić ich na podstronę, na której będą mogli dokonać zakupu. Co ciekawe, nierzadko przy pozycjonowaniu long tail obmyślane są frazy, które jeszcze nigdy nie padły, ale ktoś potencjalnie może ich użyć. Wbrew pozorom to „szaleństwo” ma sens, ponieważ przez ostatnie lata nasze metody wyszukiwania uległy diametralnym zmianom. 

Zmiany w wyszukiwaniu, to zmiany w pozycjonowaniu

Internet, tak jak wszystko wokół, cały czas się zmienia. Głównie rozrasta, a kolejne strony i sklepy pojawiają się jak grzyby po deszczu. Nie tylko rośnie konkurencja, ale również serwisy, które lata temu wypracowały swoją pozycję. Mieustannie rozwijają się, stając się praktycznie nie do ruszenia dla nowopowstałych witryn. Ma to swoje skutki również z pozycji zwykłego internauty, który wpisując w wyszukiwarkę frazy typu: „czarne adidasy”, „skórzana torebka”, „masaż tajski” czy „hotel nad morzem” cały czas trafia na te same wyniki wyszukiwania. I jasne, czasami skorzysta z bazowej oferty, ale bardzo często nie jest usatysfakcjonowany rezultatami i szuka dalej. 

A im dalej szuka, tym używa bardziej rozbudowanych fraz. O ile kilka lat temu wyszukanie w stylu „włoska restauracja” było czym normalnym, to obecnie nasza komunikacja z wyszukiwarką jest coraz bardziej naturalna. Bardzo często wpisujemy (lub wyszukujemy głosowo!) frazy w stylu: „gdzie w Gdyni zjem prawdziwą pizzę neapolitańską?” i oczekujemy bardzo konkretnego wyniku. Także skoro zmienia się sposób wyszukiwania, zmianom musi ulec również pozycjonowanie. W tej chwili ważne jest, żeby nie jako wyprzedzić zamiary użytkownika, a nie dostosowywać się do popularnych fraz. 

Oczywiście, kiedy widzimy, że np. 500 osób miesięcznie wyszukuje frazę „laptop do pracy”. Chcielibyśmy być na pierwszym miejscu i przyciągnąć wszystkie te osoby do naszego sklepu. Warto jednak pamiętać, że samo wyszukiwanie to jeszcze nie zakup czy dokonanie innej konwersji. Bardzo dużo z tych osób dopiero dokonuje tzw. researchu, czyli bada temat, żeby następnie podjąć konkretną próbę zakupu. W tym momencie najczęściej poszukuje już bardzo konkretnego modelu i to właśnie wtedy mamy realne szanse przejąć użytkownika. I to użytkownika nastawionego bezpośrednio na zakup. 

Pozycjonowanie szerokie – kiedy się sprawdza? 

Niewątpliwą zaletą pozycjonowania long tail jest to, że sprawdza się zarówno w przypadku sklepów online, jak i stron firmowych czy serwisów contentowych. Oferta musiałaby być naprawdę ograniczona lub ściśle wyspecjalizowana, żeby nie móc stworzyć dla niej wielu wartościowych fraz. Oczywiście nie jest to rozwiązanie uniwersalne i każdy przypadek powinien być oceniany indywidualnie, bo kto wie -być może właśnie w przypadku Twojej strony lepiej sprawdzą się frazy ogólne.

Bez wcześniejszej rozmowy i zapoznania się zarówno z zawartością strony, jak i branżą nie jesteśmy w stanie jednoznacznie dobrać metody. Chyba, że dysponujesz naprawdę szerokim asortymentem i stale rozszerzasz listę produktów w swoim sklepie. Wtedy na 99% rekomendować będziemy pozycjonowanie szerokie. Mimo wszystko na początek zapraszamy do kontaktu, jeśli chcesz poznać więcej możliwości zwiększenia wartościowego ruchu w swojej witrynie.  

Pozycjonowanie long tail – najważniejsze zalety. 

Świadomy klient, to większa szansa na sprzedaż

Tak jak wspominaliśmy, pozycjonowanie szerokie skupia się na przyciąganiu na stronę konkretnych i zdecydowanych użytkowników. W ten sposób szansa na konwersję (zakup czy kontakt) jest zdecydowanie większa niż w przypadku użytkownika, który dopiero wgłębia się w temat i sam jeszcze nie wie, czego właściwie szuka.  

Mniej konkurencyjne frazy, to szybsze efekty

Ogólne frazy cieszą się dużą popularnością, ale droga do osiągnięcia i utrzymania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania jest bardzo długa. Przyjmując strategię pozycjonowania wyłącznie na frazy ogólne, może okazać się, że np. przez rok ruch na Twojej stronie wcale się nie zwiększa. W rezultacie nie masz żadnych konwersji. 

Zastanów się, czy Twój biznes jest w stanie przetrwać przez taki okres czasu? I to bez jakiejkolwiek gwarancji, że kiedykolwiek rzeczywiście osiągniesz TOP 10 na swoje wymarzone słowa kluczowe. Wypromowanie strony na mniej konkurencyjne frazy jest znacznie szybsze, pozwalając zbierać wartościowy ruch i generując sprzedaż. W międzyczasie można prowadzić walkę o ogólne frazy kluczowe, ale bez bezcelowego stania w miejscu. 

Dłuższe frazy, to niższa cena 

Wypozycjonowanie każdej frazy wymaga nakładu pracy i odpowiedniego zaplecza, choćby w postaci odpowiedniej treści w serwisie. Istnieje jednak znacząca różnica pomiędzy promowaniem się na bardzo konkurencyjną frazę, a tę rzadziej wyszukiwaną. Z tego powodu pozycjonowanie long tail jest po prostu tańsze, nawet przy wielu wartościowych frazach. 

Więcej fraz, to więcej odwiedzin na stronie

Klienci skupiający się wyłącznie na pozycjonowaniu ogólnych i konkurencyjnych fraz najczęściej są mocno ograniczeni budżetem. Działania są droższe, więc skupiają się wyłącznie na kilku słowach kluczowych. W międzyczasie odwiedziny z wyników organicznych praktycznie nie istnieją lub są bardzo nikłe. Nawet jeśli w końcu uda się osiągnąć TOP 10, to bardzo trudno rozszerzyć swoją potencjalną grupę odbiorców, bo wprowadzanie kolejnych konkurencyjnych fraz jest bardzo drogie i długotrwałe. A w dodatku trzeba cały czas walczyć o utrzymanie pozycji. Spadek z piedestału może być bardzo bolesny.  

Przy pozycjonowaniu long tail można dodawać nowe frazy i uderzać w kolejne grupy klientów. Nasza lista zmienia się i wciąż przyciągamy nowe osoby. Nawet jeśli zdarzą nam się pojedyncze spadki w pozycjach, to nie odczujemy tego tak boleśnie, jak w przypadku pozycjonowania na kilka wybranych fraz. 

Pozycjonowanie szerokie, to większa elastyczność działań

Wszystko dookoła nas zmienia się, ewoluuje i obiera nowe kierunki. Nie wszystko da się przewidzieć, dlatego dobrze jest być elastycznym i móc szybko reagować na zmiany. Strategia pozycjonowania będzie bardzo sztywna, jeżeli postawimy wyłącznie na topowe frazy i wysokie wyniki wyszukiwania. Może okazać się, że z trudem wywalczone efekty nie przynoszą odpowiednio wysokich rezultatów, bo w między czasie coś się zmieniło. 

Już teraz wyszukiwanie głosowe potrafi nieźle namieszać, a co będzie za rok, dwa albo pięć lat? W tak dynamicznym środowisku jakim jest wyszukiwarka i kolejne zmiany algorytmów oraz użytkownicy i ich zmienne podejście, lepiej postawić na bardziej plastyczną metodę. Pozycjonowanie na długi ogon pozwala reagować zarówno, jeśli chce się wprowadzić zmiany w swojej ofercie, jak również wtedy, kiedy zmienia się coś niezależnego od Twojej działalności. 

Pozycjonowanie long tail – recepta na wszystkie problemy?

Niekoniecznie. Pamiętajmy, że to tylko metoda pozycjonowania, która faktycznie przynosi efekty w postaci zwiększenia ruchu w witrynie. Niestety, nawet jeśli w ten sposób sprowadzimy na stronę setki zainteresowanych zakupem użytkowników, to nie ma gwarancji, że faktycznie zakup dojdzie do skutku. Wiele rozbija się o samą stronę, jej użyteczność, treści, przyjazność dla użytkownika i optymalizację. Pamiętajmy, że skuteczne pozycjonowanie powinno zacząć się od działań SEO, czyli dopasowania witryny pod wymagania wyszukiwarki.   

Jest to jednak metoda przynosząca rezultaty i przyjazna mniejszym biznesom, które nie mają wystarczająco treści i budżetów, żeby pokusić się o najbardziej konkurencyjne frazy. Albo tym, którzy chcą działać dynamicznie i skupiać się na poszerzaniu swojego asortymentu oraz trafiać do coraz to nowych użytkowników. 

To co, chcesz się przekonać, jakie efekty przyniesie pozycjonowanie long tail właśnie Twojej stronie? Skontaktuj się z nami!

 

Masz pytania?Agencja Interaktywna

Pisz lub dzwoń!Outsourcing IT

Pomagamy, doradzamy i rozwiewamy wszelkie wątpliwości!

NextGen Group
ul. Rot. W. Pileckiego 26
48-300 Nysa
NIP: 7532344011

Email: [email protected]
Telefon: 533 22 22 30

Godziny pracy: Pon - Pt, 09:30 - 17:30
Polityka prywatności

Z naszych usług skorzystali m.in: