Wizualizacja przeglądarki internetowej

Przeglądarki internetowe są programami, które umożliwiają pobieranie i przeglądanie stron Web, w konsekwencji jest najbardziej powszechnym w użytku narzędziem. Na przestrzeni lat mogliśmy obserwować liczne premiery przeglądarek, różniących się od siebie wydajnością, funkcjonalnością, sposobem obsługi oraz dodatkowymi opcjami. Pomimo dużej różnorodności w tym zakresie obserwujemy coraz większą dominację Google Chrome na rynku.

Przeglądarki internetowe – udział na polskim rynku

W rankingu przeglądarek od wielu lat na czołowym miejscu w Polsce plasuje się Google Chrome. Zgodnie z aktualnym rankingiem jego łączny udział w rynku przekracza 70%. Drugie miejsce zajmuje Firefox z  udziałem ponad 10%. Na ostatnim miejscu podium znajduje się Opera, która traci do poprzednika 5%. W pierwszej szóstce rankingu notujemy jeszcze Samsung Internet, Safari oraz Edge. 

Najpopularniejsze przeglądarki internetowe w Polsce wg gs.statcounter.com (dane z czerwca 2020)

przeglądarka 2019 rok czerwiec 2020
Chrome  76,59% 72,86%
Firefox 7,56% 10,26%
Opera  5,09% 5,25%
Samsung Internet  4,28% 4,38%
Safari  4,14% 3,80%
Edge  2,79%. 1,35%.

Sięgając do rankingu z poprzedniego roku widzimy, że sytuacja na polskim rynku jest stabilna i trzy czołowe przeglądarki utrzymują swoje miejsca bez większych wahań. Poznajmy więc w skrócie zalety liderów rankingu.

Chrome – przeglądarka Google z licznymi dodatkami

 

Google Chrome to darmowa przeglądarka, która właściwie od premiery, sukcesywnie podbija rynek i obecnie cieszy się największym zaufaniem użytkowników Internetu. Jej sukces upatruje się w licznych udogodnieniach i  szeregu bardzo funkcjonalnych  zmian, które znacznie poprawiły wygodę korzystania z sieci. Jest prosta, wydajna, szybka, dba o bezpieczeństwo użytkowników, posiada automatyczną ochronę przed zagrożeniami. Udostępnia menadżera haseł oraz zoptymalizowanego menadżera do zarządzania naszymi pobraniami. Posiada mnóstwo aplikacji oraz system profili. Umożliwia uruchamianie każdej strony w osobnym procesie, otwieranie stron w wielu kartach, przemieszczanie kart pomiędzy oknami przeglądarki, otwieranie kolejnego okna specjalnie dla danej karty oraz przypięcie pojedynczej karty do paska zadań. Udostępnia większość swojego kodu w formie open-source.

Firefox – spersonalizowana przeglądarka open source

Firefox, właściwie Mozilla Firefox   to stworzona przez Mozilla Corporation, Mozilla Foundation i wolontariuszy przeglądarka internetowa o otwartym kodzie źródłowym. Oparta na silniku Gecko, rozpowszechniania jest na licencji wolnego oprogramowania. Jej wyróżnikiem jest dbałość o ochronę prywatności i bezpieczeństwo użytkowników. Posiada liczne rozszerzenia, dzięki którym możliwa jest daleko idąca personalizacja przeglądarki. Mocną stroną Firefoxa jest jej funkcjonalność, wydajność oraz modułowość funkcji aplikacji.

Opera – przeglądarka z  VPN

Opera jest darmową przeglądarką internetową  autorstwa norweskiej firmy Opera Software ASA. Korzystanie z przeglądarki oparte jest na licencji freeware. Opera posiada  wiele autorskich usprawnień, w tym możliwość blokowania reklam, opcję przywracania wyłączonych kart, możliwość synchronizacji haseł oraz wykonywania poleceń za pomocą ruchów myszą. Oferuje darmową usługę VPN, zapewnia ochronę przed złośliwym oprogramowaniem. dysponuje wbudowaną blokadą reklam oraz trybem oszczędzania energii.

Przeglądarki internetowe – popularność w Europie

przeglądarka czerwiec 2020
Chrome  61,88%
Safari 17,82 %
Firefox 7,00%
Samsung Internet  3,85%
Opera 2,35%
Edge Legacy 2,30%.

Przeglądarki internetowe – popularność w skali międzynarodowej

Aktualny ranking przeglądarek w skali globalnej wskazuje lidera Google Chrome, którego udział w rynku wynosi ponad 65%. Na drugim miejscu od lat plasuje się Safari firmy Apple, z której korzysta blisko 17% internautów. Utrzymujący się  na trzecim miejscu Firefox z ponad 4% udziału , wykazuje lekką tendencję spadkową w porównaniu do poprzedniego roku. Na czwarty miejscu umocnił się Samsung Internet, stawkę zamykają Opera i UC Browser, których udziały sięgają około 2%.W Europie sytuacja liderów jest analogiczna, choć udziały Firefox są o prawie 3% wyższe. Na szóstym miejscu pojawia się Edge Legacy z ponad 2% udziałem.

Ranking  przeglądarek internetowych na świecie wg gs.statcounter.com (dane z czerwca 2020)

przeglądarka czerwiec 2020
Chrome  65,47%
Safari 16,97%
Firefox 4,25%
Samsung Internet  3,28%
Opera 1,94%
UC Browser 1,79%.

Ranking przeglądarek internetowych na komputerach stacjonarnych (wg gs.statcounter.com – czerwiec 2020)

przeglądarka na świecie w Polsce
Chrome 69,42 % 57,93 %
Safari 8,74 % 2,85 %
Firefox 8,48 % 22,83 %
Edge 3,45 % 3,08  %
Internet Explorer 2,88 %
Opera 2,39 % 9,42 %
Edge Legacy 2,49

Jeśli zawęzimy ranking przeglądarek do statystyk uwzględniających  rodzaj urządzenia, w przypadku komputerów stacjonarnych układ sił na świecie i w naszym kraju nie ulegnie większej zmianie, rozbieżności pojawiają się dopiero od czwartego miejsca. Liderem nadal pozostaje Google Chrome, z miażdżącą przewagą zwłaszcza na rynku światowym. W Polsce pozycję niżej zajmuje Firefox ze świetnym wynikiem ponad 22%,  czołową stawkę zamyka Edge Legacy. Natomiast na świecie drugie miejsce należy do Safari, która nieznacznie wyprzedza przeglądarkę Firefox. Mniejszym zainteresowaniem cieszy się z natomiast Internet Explorer, Edge i Opera.

Ranking przeglądarek internetowych na urządzeniach mobilnych (wg gs.statcounter.com – czerwiec 2020)

przeglądarka na świecie w Polsce
Chrome 63,42 % 84,81 %
Safari 22,98 % 4,19 %
Samsung Internet 6,55 % 7,94 %
UC Browser 3,40 %
Opera 1,60 % 2,00 %
Firefox 0,47 % 0,47 %
Android 0,22 %

Układ sił na urządzeniach mobilnych wskazuje na zdecydowany prymat Google Chrome. Grono  polskich użytkowników korzystających z tej przeglądarki sięga prawie 85%. Z wynikiem 63,42% Chrome pozostaje także bezkonkurencyjnym produktem na rynku światowym. W globalnej skali drugie miejsce należy do Safari ( prawie 23%), a trzecie do Samsung Internet ( 6,55%). W Polsce tuż za liderem uplasował się Samsung Internet ( 7,94%), a na trzecim miejscu znajduje się Safari z wynikiem ponad 4%.

Ranking przeglądarek internetowych na tabletach (wg gs.statcounter.com – czerwiec 2020)

przeglądarka w Polsce na świecie
Chrome 69,14 % 37,63 %
Safari 20,71 % 47,94 %
Android 4,41 % 12,03 %
Opera 3,10 % 0,52 %
Firefox 2,26 % 0,79 %
Edge Legacy 0,14 %
UC Browser 0,29 %

W naszym kraju po raz kolejny bezkonkurencyjny okazuje się Chrome z prawie 70% udziałów. Na drugim miejscu umacnia się Safari ( prawie 21%), a trzecie należy do przeglądarki Android (4,41%).Natomiast na świecie prymat  Google Chrome został przełamany przez Safari, która zagarnęła prawie 48% rynku. Chrome musi pocieszyć się drugim miejscem z wynikiem ponad 37%.Na najniższym miejscu podium pozostaje Android ( 12,03%).

Przeglądarki Internetowe – lider jest jeden

Zestawienia rankingu krajowego i światowego zawężają pole do interpretacji, Google ze swoją przeglądarką Chrome pozostawia konkurencję daleko w tyle. Zacięta rywalizacja zaczyna się dopiero na dalszych pozycjach. Sukces przeglądarki Google upatruje się w dużej liczbie rozszerzeń, dzięki którym mamy możliwość dostosowania funkcjonalności optymalnie do naszych wymagań. Jednak trzeba przyznać, że właściwie każda przeglądarka z miesiąca na miesiąc jest ulepszana przez programistów i każda oferują przydatne funkcjonalności. Dlatego to, po którą przeglądarkę sięgniemy głównie zależy od naszych preferencji i aktualnych potrzeb, a czasami od zwykłego przypadku.

To top