RWD. Responsive Web Design na kilku ekranach

O RWD kiedyś nikt nie słyszał. Początkowo strony internetowe były tworzone pod monitory komputerów. Docelowo miały się efektownie prezentować na dużym ekranie. Nikt wtedy nie myślał o tym, jak jego strona będzie wyświetlana na małym ekranie telefonu. Obecnie sytuacja uległa zmianie. Ponieważ z roku na rok rośnie zużycie transferu danych na urządzeniach mobilnych każdy właściciel strony, któremu zależy na zwiększaniu ruchu, musi zadbać o to, żeby jego witryna była wygodna do przeglądania na dowolnym urządzeniu. W związku z tym pojawiło się pytanie, jak budować strony internetowe dostosowane do potrzeb użytkowników wszystkich  mobilnych urządzeń. Odpowiedź branży na ten problem przyniosło responsywne projektowanie  stron internetowych, znane również jako RWD.

Co kryje się za skrótem RWD? 

RWD (ang. Responsive Web Design) oznacza technologię wykonywania responsywnych stron, które dopasowują się do rozdzielczości ekranu, na którym są wyświetlane. Jeżeli strona jest responsywna, można ją wygodnie przeglądać zarówno na smartfonie laptopie, iPadzie,  jak i na każdym innym urządzeniu. Strona wykonana w technologii RWD dobrze wygląda na  ekranach dużych monitorów i telewizorów o ultra wysokich 4K (4096 x 1080 px), na ekranach monitorów stacjonarnych standardowej rozdzielczości (1920×1080 px), na także na małych ekranach telefonów komórkowych. Responsywność oznacza, że strony www są tak samo użyteczne na wszystkich tych urządzeniach.

Czym się różni responsywna strona od mobilnej?

Pomimo wielu podobieństw oba rodzaje stron znacznie różnią się od siebie, zobaczmy jak bardzo. 

Najważniejsze
funkcje
Strona
mobilna
Strona
responsywna
wygląd strony stanowi dodatkową wersję strony desktopowej, dlatego prawidłowo wyświetla się jedynie na urządzeniach mobilnych dostosowuje się do wersji strony desktopowej
CMS posiada zazwyczaj odrębny system niż w wersji desktopowa posiada jeden system do zarządzania treścią
adres www posiada inny niż strona desktopowa posiada jeden adres URL
nawigacja, poruszanie się po stronie prosta, łatwa, w pełni dostosowana do urządzeń mobilnych sprawna
statystyki strony prowadzone oddzielnie od strony desktopowej prowadzone tylko dla jednej domeny
termin wykonania i koszt realizacji w oparciu o gotowe szablony, niski koszt, szybka realizacja wyższy koszt wykonania, tańsze w utrzymaniu, dłuższy termin realizacji

Zalety strony responsywnej

Strona zbudowana na podstawie Responsive Web Design jest :

  • czytelna i przejrzysta, co oznacza, że użytkownik nie ma problemów w trakcie jej wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Otwarta na smartfonie będzie wyglądała tak samo dobrze, jak w przypadku wyświetlenia jej na ekranie komputera. Nadal pozostanie atrakcyjna wizualnie, estetyczna i spójna
  • atrakcyjna cenowo, czyli zdecydowanie tańsza, ponieważ utrzymujemy jedną wersję strony. Jest to zdecydowanie korzystniejsza opcja. Nie ma konieczności utrzymywania, zarządzania w tym samym czasie obydwoma wersjami, zarówno stroną stacjonarną  jak i mobilną
  • lepsza z punktu widzenia pozycjonowania, czyli responsywna witryna będzie wyżej wyświetlana w wynikach wyszukiwania Google Dzięki temu klienci łatwiej znajdą informacje o ofercie, a właściciel strony ma realne szanse na poszerzenie potencjalnego grona odbiorców zainteresowanych jego witryną. w kwietniu 2015 roku Google wprowadziło algorytm sprawdzający zgodność strony z RWD, efekt jest prosty – strony responsywne są promowane przez wyszukiwarkę, a więc jest to czynnik sprzyjający pozycjonowaniu
  • wyznacznikiem profesjonalizmu. RWD znacząco usprawnia nawigację. przyspiesza czas ładowania strony, wpływa na komfort i wrażenia estetyczne użytkowników

Dodatkowe zalety responsywności

Mówiąc o stronie responsywnej mamy na myśli witrynę, która jest elastyczna i żywo reaguje na zmiany rozdzielczości wyświetlania. Ze statystyk wynika, że strony responsywne zapewniające wysoki komfort w korzystaniu z witryn, mają dużo mniejszy współczynnik odrzuceń przez użytkowników. Wpływa na to między innymi fakt, iż dobrze zoptymalizowaną pod kątem ładowania, responsywną stronę wyróżnia krótszy czas ładowania. Strony internetowe niezgodne z RWD mają współczynnik odrzuceń na urządzeniach mobilnych wynoszący ponad 60%, co oznacza, że ponad połowa użytkowników rezygnuje z czytania strony zaraz po jej otwarciu. Tak więc responsywność, zapewniająca użytkownikom szybkość, wygodę i komfort w korzystaniu z każdego urządzenia, jest w stanie dla właściciela strony wypracować  znaczną przewagę na konkurencją.

Jak sprawdzić czy strona jest RWD?

Jeśli chcemy się dowiedzieć, czy nasza strona jest dobrze zaprojektowana, zgodna z obecnymi standardami, a zatem czy jest responsywna, można ją oczywiście po prostu obejrzeć na różnych urządzeniach. Trzeba wziąć jednak pod uwagę, że nie zawsze mamy akurat łatwy dostęp do tych urządzeń, a jeśli stron do sprawdzenia jest więcej, działanie takie staje się nużące i zbyt czasochłonne. Lepiej wtedy skorzystać z łatwiejszego sposobu lub jednego z bardzo wielu narzędzi dostępnych za darmo online. W łatwy sposób można dokonać weryfikacji w trybie dla autorów danej witryny internetowej. Wciskając w przeglądarce Firefox (przykładowo) klawisze Ctrl+Shift+M, a następnie u góry wybierając dowolną rozdzielczość, można sprawdzić jak wygląda dana strona w tej właśnie rozdzielczości. Natomiast w ramach drugiej opcji możemy wykonać test optymalizacji mobilnej dostępnej przez Google. Aby to sprawdzić, wystarczy wpisać adres swojej strony, a następnie poczekać na wynik testu.

Jak testować strony responsywne?

Popularnym narzędziem do testowania stron RWD jest Adobe Edge, który synchronizuje obraz na różnych urządzeniach oraz Ghostlab, który pozwala połączyć ze sobą dowolne urządzenia tak długo jak pozostają w tej samej sieci. Możemy też wykonać wiarygodny test optymalizacji mobilnej przy pomocy  sprawnego narzędzia, które pozwala sprawdzić jaki wynik ma witryna dzięki parametrom obliczeniowym wyszukiwania. Jest to zestaw czynników dostarczonych przez Google, które pozwalają określić, jak wygodna jest wersja mobilna strony dla użytkowników.

  • Google Test Mobile Friendly – wyświetla na ekranie, jak strona wygląda na smartfonie i daje ogólną ocenę jej optymalizacji dla urządzeń mobilnych. Jeżeli strona jest niepoprawnie zaprojektowana, zawiera błędy lub zasoby, które się zbyt długo się ładują itp. otrzymujemy listę problemów  i widzimy na obrazku rodzaj nieprawidłowości.
  • Goodle PageSpeed – jest to narzędzie, które służy do analizy tempa wczytywania się stron desktopowych i mobilnych. Daje wskazówki odnośnie szybkości wczytywania.

Nasze strony z RWD

Jeśli Twoja strona nie spełnia jeszcze wymogów Responsive Web Design – powinieneś zmienić to jak najszybciej! W ofercie naszej firmy znajdziesz nowoczesne i responsywne strony internetowe. Ich wyróżnikiem jest oryginalność, funkcjonalność, optymalne dopasowanie do potrzeb i oczekiwań klienta. Nasze realizacje opieramy o szybki, bezpieczny i łatwy w obsłudze system CMS, który umożliwia zarządzanie treścią strony bez znajomości kodu HTML oraz CSS. Nasz doświadczony zespół zapewnia kompleksową obsługę, profesjonalne doradztwo, najwyższą jakość usług w relatywnie niskiej cenie. 

Inne artykuły z tej kategorii

Zobacz inne nasze artykuły które mogą Ci się spodobać

Czym jest opieka techniczna nad stroną? Administracja stroną przez specjalistów.
Czym jest opieka techniczna nad stroną? Administracja stroną przez specjalistów.

Czym jest opieka techniczna nad stroną? Administracja stroną przez specjalistów.

09.02.2022 6 min Tworzenie i zarządzanie stronami

Administracja stron internetowych polega przede wszystkim na opiekowaniu się stroną internetową. Podstawowym celem opieki technicznej jest zapewnienie pełnej funkcjonalności strony. Funkcjonalna, systematycznie aktualizowana strona internetowa ma korzystny wpływ na budowanie rzetelnego wizerunku firmy w Internecie, a dodatkowo pomaga osiągać wysokie pozycje w wyszukiwarkach.

Co to jest system CMS (Content Management System), do czego służy i jakie są jego rodzaje?
Co to jest system CMS (Content Management System), do czego służy i jakie są jego rodzaje?

Co to jest system CMS (Content Management System), do czego służy i jakie są jego rodzaje?

02.02.2022 8 min Tworzenie i zarządzanie stronami

System CMS System CMS (ang. Content Management System) – to system zarządzania treścią w serwisie internetowym. Jest to programowanie umożliwiające w łatwy sposób tworzenie, edytowanie i […]

Optymalizacja strony internetowej. Dlaczego jest tak ważna?
Optymalizacja strony internetowej. Dlaczego jest tak ważna?

Optymalizacja strony internetowej. Dlaczego jest tak ważna?

22.01.2022 6 min Tworzenie i zarządzanie stronami

W dobie świetnie rozwiniętego rynku konkurencyjnego optymalizacja SEO stanowi podstawę działań marketingu internetowego. Efekt w postaci wysokiej pozycji w wynikach darmowej wyszukiwarki przekłada się na wzrost […]

To top