Spis treści
O kliencie
Jeden z naszych długotrwałych klientów, który współpracuje z nami od początku prowadzenia swojej działalności, zdecydował się na powierzenie nam kolejnej rzeczy do obsługi. Tym razem było to pozycjonowanie. Współpracę w zakresie pozycjonowania w sklepie Klienta rozpoczęliśmy 1 września 2019 roku i co najważniejsze – trwa ona do dzisiaj.
Główne cele i założenia współpracy
- Wykorzystanie potencjału marki do zwiększenia widoczności sklepu
- Zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce Google wśród fraz związanych z marką i branżą, oraz poprawa pozycji dla fraz kluczowych dla Klienta
- Przełożenie zwiększonej widoczności w wartościowy ruch organiczny na podstronach sklepu
- Budowa wizerunku eksperta w branży Kilenta, poprzez utworzenie i ciągłą rozbudowę sekcji blogowej
- Utworzenie i wdrożenie strategii linkbuildingowej
- Stała optymalizacja treści dostępnych w sklepie
Efekty współpracy po 12 miesiącach
Pierwsze 12 miesięcy to etap wytężonej pracy. Na samym początku poświęciliśmy najwięcej czasu na dokładny audyt sklepu, a nasi programiści zajęli się wprowadzaniem modyfikacji, które w miały przyśpieszyć działanie strony, a następnie poprawić jej wydajność. Kolejne miesiące to praca nad rozwojem warstwy tekstowej kategorii sklepowych, wartościowe treści na blogu, linki zewnętrzne oraz reklama w portalach informacyjnych i tematycznych.
Ilość fraz po 12 miesiącach
Po 12 miesiącach współpracy ilość fraz w TOP 3 pozostała na niezmienionym, co było podyktowane tym że jeszcze nie była to pora na wzrosty w tym zakresie. W pierwszym roku skupiliśmy się na nowych frazach i 'przesuwaniu’ ich z dalszych pozycji do TOP20 a później do TOP10. Dzięki takim działaniom udało się zwiększyć ilość fraz:
- w TOP1-3 z 118 do 113 (spadek o 4%)
- w TOP4-10 z 74 do 204 (wzrost o 175%),
- w TOP11-20 z 143 do 298 (wzrost o 108%),
- ogółem z 1795 do 2955 (wzrost o 65%).
Ruch organiczny po 12 miesiącach
Pierwsze 12 miesięcy współpracy to wzrost ilości wejść z organicznych wyników wyszukiwania z 104 tysięcy do 184 tysięcy, co daje wzrost o 76% porównując rok do roku. Jeżeli chodzi o użytkowników, to ich ilość wzrosła z 56 tysięcy do 118 tysięcy (wzrost o 110%).
Ilość sesji pochodząca z organicznych wyników wyszukiwania, porównanie 2019, 2020 roku
Efekty współpracy po 24 miesiącach
Drugi rok to moment, w którym Klient zadowolony z wyników po 1 roku, zdecydował się na zwiększenie budżetu na pozycjonowanie. Dzięki temu mogliśmy zintensyfikować działania związane z nowymi treściami na stronie (zwłaszcza na blogu), oraz te związane z pozyskiwaniem wartościowych linków.
Ilość fraz po 24 miesiącach
W drugim roku nie było już przestoju dla fraz w TOP3. Algorytmy chętniej umieszczały linki do podstron Klienta wysoko, dzięki ich dużej ilości (nowe artykuły) i odpowiedniej jakości. Udało się zwiększyć ilość fraz:
- w TOP3 do 434 (wzrost o 248% rok do roku, 267% od początku współpracy),
- w TOP4-10 do 568 (wzrost o 178% rok do roku, 667% od początku współpracy),
- w TOP11-20 do 807 (wzrost o 170% rok do roku, 464% od początku współpracy),
- ogółem do 7581 (wzrost o 156% rok do roku, 322% od początku współpracy).
Ruch organiczny po 24 miesiącach
Po 24 miesiącach ilość wejść z organicznych wyników wyszukiwania zwiększyła się do 790 tysięcy, co daje wzrost o 655% od rozpoczęcia współpracy, a o 328% porównując rok do roku. Ilość użytkowników wzrosła do 622 tysięcy (wzrost o 986%).
Efekty współpracy po 36 miesiącach i dalej
Kolejne lata to kontynuacja strategii przynoszącej duże wzrosty w ilości fraz oraz w ilości nowych odwiedzin sklepu Klienta z organicznych wyników wyszukiwania. W międzyczasie klient zdecydował się na zmianę szaty graficznej strony, oraz wprowadził spore modyfikacje w swoim asortymencie. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby te zmiany nie wpłynęły negatywnie na wypracowane wyniki, między innymi dzięki odpowiednio przygotowanym opisom nowych kategorii, produktów, oraz przekierowaniom z kategorii i kart produktów które zniknęły z oferty.
Ilość fraz po 36 miesiącach
Trzeci rok to kolejny etap ciężkiej pracy nad utrzymaniem wzrostów z poprzedniego roku. Udało się zwiększyć ilość fraz:
- w TOP3 do 902 (wzrost o 107% rok do roku, 664% od początku współpracy),
- w TOP4-10 do 1208 (wzrost o 112% rok do roku, 1532% od początku współpracy),
- w TOP11-20 do 1801 (wzrost o 123% rok do roku, 1159% od początku współpracy),
- ogółem do 15940 (wzrost o 110% rok do roku, 788% od początku współpracy).
Ruch organiczny po 36 miesiącach
Po 36 miesiącach ilość wejść z organicznych wyników wyszukiwania zwiększyła się do 845 tysięcy, co daje wzrost o 708% od rozpoczęcia współpracy, a o kolejne 7% porównując rok do roku. Ilość użytkowników wzrosła do 713 tysięcy rocznie, co daje wzrost o 1144% w porównaniu do roku przed podjęciem współpracy w zakresie pozycjonowania.
Aktualne wyniki
W momencie pisania tego case study w dalszym ciągu współpracujemy z Klientem w zakresie pozycjonowania, a sklep ciągle zyskuje nowe frazy. Na ten moment, po ponad 4 latach współpracy udało się uzyskać łącznie 24112 fraz (wzrost o 1243%), z czego aż 5788 znajduje się w TOP20 wyników wyszukiwania (wzrost o 1622%).
Przełożenie pozycjonowania na biznes Klienta
Powyżej przedstawiliśmy dane na wykresach, dotyczące zwiększonej widoczności sklepu w wyszukiwarce, oraz ruch w Sklepie. Jak to się przekłada na biznes Klienta? Możemy to zobaczyć na przykładzie symulacji. Przyjmijmy, że przeciętny współczynnik konwersji wynosi 2%, co oznacza, że 2% użytkowników podejmuje oczekiwane działanie – w przypadku sklepu zwykle chodzi o dokonanie zakupu. Średnia wartość koszyka to 200zł.
Zakładając, że sklep klienta w okresie od 1 września 2018 roku do 31 sierpnia 2019 roku (rok kalendarzowy przed rozpoczęciem współpracy) odwiedziło 57 tysięcy użytkowników z organicznych wyników wyszukiwania i przyjmując wcześniej określony współczynnik konwersji i średnią wartość koszyka, można założyć, że sklep wygenerował w tym okresie przychód w wysokości 228 tysięcy złotych. Przy 713 tysiącach użytkowników, którzy odwiedzili sklep w okresie od 1 września 2021 roku do 31 sierpnia 2022 roku, ten przychód może wynosić już 2 miliony 852 tysiące złotych! A to tylko symulacja dla użytkowników pochodzących z wyszukiwarki Google (nie uwzględniliśmy użytkowników pochodzących z innych źródeł, np. wejścia bezpośrednie, z social mediów, czy z reklam Google Ads).
Tak jak zostało to podane powyżej, ten wynik to symulacja, zakładając stały współczynnik konwersji i uśrednioną wartość koszyka, jednak daje jasny pogląd, czego można spodziewać się po skutecznie prowadzonym pozycjonowaniu sklepu.
Podsumowanie
Powyższe case study pokazuje, jak w ciągu zaledwie czterech lat, stosunkowo niewielki (początkowo) sklep internetowy może zwiększyć swoją widoczność i stać się rozpoznawalnym liderem w swojej branży. Te 4 lata pokazują, że pozycjonowanie jest długoterminową, opłacalną inwestycją, która przynosi trwałe rezultaty. Strategia, którą przyjęliśmy wspólnie z Klientem, potwierdziła, że prowadzenie działań SEO w taki sposób, znacząco wpływa na widoczność sklepu w przeglądarce, a to z kolei na dużo większą ilość odwiedzających, większą konwersję w postaci zamówień, a w konsekwencji – na zysk naszego Klienta.
Chcesz aby Twój sklep też zyskał taką widoczność w Google? Zapraszamy do współpracy!