Google Tag Manager logo

luczem do skutecznego marketingu jest w dzisiejszych czasach dokładna, bezbłędna i zwracająca uwagę na wszelkie detale analityka. Choć wiele osób wykorzystuje do niej najbardziej podstawowe narzędzia, Ty możesz sięgnąć po więcej. Poznaj Google Tag Manager – narzędzie, które Ci to umożliwi. Czym ono jednak jest? Jakie korzyści płyną z jego zastosowania i jak postawić pierwsze kroki w jego obrębie? Czytaj nasz dzisiejszy wpis, a wszystkiego się dowiesz.

Czym jest Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM – Menedżer Tagów Google) to udostępniane nieodpłatnie narzędzie, dzięki któremu jesteś w stanie tworzyć tagi, za pośrednictwem których będziesz mógł śledzić i zbierać dane analityczne na temat praktycznie dowolnych zdarzeń w obrębie Twojej strony internetowej. Narzędzie to bardzo często jest (i powinno być) używane w towarzystwie Google Analytics i jako takie jest jego doskonałym uzupełnieniem. Przesyła bowiem do niego dane, których tamto narzędzie nie zbiera, a które mogą okazać się absolutnie kluczowe w skutecznym marketingu.

Co istotne, GTM jest bardzo intuicyjne i proste w zastosowaniu. Proces śledzenia wymaga zaledwie umieszczenia fragmentu kodu w odpowiednim miejscu na stronie. To praktycznie niweluje konieczność sięgania po pomoc programisty – przynajmniej na etapie wdrażania. Google Tag Manager pozwala zatem:

  • skonfigurować tagi śledzące, które będą przesyłały dane do innych systemów analitycznych,
  • wdrożyć remarketing, np. przy współudziale Google Ads,
  • przeprowadzać testy A/B,
  • wdrażać na stronę niestandardowe skrypty i kody HTML.

Korzyści z korzystania z Google Tag Manager

Google Tag Manager nie bez powodu jest uważany za jedną z podstaw skutecznego marketingu. Korzyści płynących z jego wdrożenia jest mnóstwo. Te najważniejsze poznasz poniżej.

Błyskawiczna implementacja kodów śledzenia

Zanim powstało GTM, marketingowcy musieli radzić sobie ze wstawianiem i aktualizowaniem kodów oraz zdarzeń do śledzenia w żmudny i czasochłonny sposób. Zwłaszcza że wymagało to często pisania e-maili do deweloperów i innych osób trzecich. W tym narzędziu wszystko jest zautomatyzowane i możliwe do błyskawicznego wdrożenia i zaktualizowania. Prosty interfejs użytkownika ułatwia tworzenie, testowanie i wdrażanie w życie kodów śledzenia.

Scentralizowane zarządzanie trackerami

Zamiast manualnie umieszczać kody śledzenia na stronie (przy okazji tworząc chaos w jej kodzie), dzięki GTM będziesz mógł zarządzać nimi w jednym miejscu. To sprawia że nie musisz ich szukać w większym fragmencie całościowego kodu Twojej strony. Cała struktura praktycznie uniemożliwia popełnianie błędów. Sprawia też, że nie musisz tracić czasu na szukanie tagów specyficznych dla konkretnych podstron.

Fantastyczne funkcjonalności związane z debugowaniem

W GTM zawarte są zaawansowane narzędzia pozwalające na debugowanie tworzonych przez Ciebie tagów i skryptów. Znajdziesz tutaj też funkcję podglądu, która pozwoli Ci sprawdzić każdą zmianę w swojej własnej przeglądarce – zanim jeszcze wdrożysz ją na tak zwaną “produkcję”. Możesz z niej korzystać do woli, bez ryzykowania tego, że odwiedzający zobaczą niekorzystne zmiany i implementacje. Dodatkowo, możesz zdecydować się na komplementarne rozszerzenia (pokroju Google Tag Injector), które zautomatyzują proces debugowania.

Pre-definiowane szablony i wsparcie dla usług trzecich

GTM zawiera w sobie wiele wbudowanych i gotowych do użycia tagów współpracujących czy to z Google Analytics, czy też z konwersjami płynącymi z Google Ads. Dzięki temu możliwe jest ich proste dostosowanie do własnych potrzeb – bez konieczności proszenia programisty o pomoc. Co więcej, społeczność może tworzyć własne szablony i dzielić się nimi z innymi. To otwiera przed Tobą zupełnie nowe możliwości marketingowe.

Bezpieczeństwo śledzenia

Google automatycznie skanuje wszystkie skrypty dodawane w ramach GTM w poszukiwaniu wszelkich przejawów malware’u i innych potencjalnie niepożądanych i niebezpiecznych fragmentów kodu. To sprawia, że jesteś pewny, że cały proces śledzenia będzie się odbywał w bezpieczny i pożądany sposób.

Co więcej, narzędzie pozwala ograniczać wdrażanie tagów poprzez stosowanie reguł tworzenia list dozwolonych i zablokowanych. Przy jego wykorzystaniu, masz pełną kontrolę nad tym, jakie tagi, reguły i zmienne rzeczywiście będą mogły być przez Ciebie wykorzystywane. Wszystko ustalisz z poziomu panelu zarządzania narzędziem.

Google Tag Manager, GTM
Wygląd Google Tag Manager po zalogowaniu do tagmanager.google.com

Jak założyć konto GTM?

Jeśli chcesz skorzystać z narzędzia Google Tag Manager, musisz posiadać konto Google. Po jego założeniu, musisz tez zarejestrować się w samym w sobie narzędziu. Sprowadza się to do wypełnienia prostego formularza, w którym podajesz jedynie nazwę konta, a także konfigurujesz tak zwany kontener. Podajesz w tym celu jego nazwę oraz to, czego się tyczy (nie musi to być strona internetowa, ale może być chociażby i aplikacja mobilna). Po potwierdzeniu regulaminu korzystania, konto zostanie utworzone, a Ty zostaniesz przeniesiony do okna instalacji.

Aby rozpocząć korzystanie z GTM, musisz wstawić na swoją stronę zaledwie jeden (dwuczęściowy) kod w sekcjach oraz . Cała reszta działań związanych z konfiguracją odbywa się już po stronie narzędzia. Prawidłowe wdrożenie kodu możesz przetestować na stronie instalacyjnej.

Google Tag Manager – podsumowanie

Marketing internetowy jest rzeczą naprawdę złożoną, a GTM stanowi zaledwie jedno z wielu narzędzi przyczyniających się do sukcesu na jego polu. Opanowanie go do perfekcji może stanowić furtkę do efektywniejszego śledzenia swoich odwiedzających, a w efekcie końcowym również i większych konwersji. Jeśli nie chcesz uczyć się implementacji GTM, a warstwę marketingu internetowego chciałbyś powierzyć profesjonalistom, jesteś w odpowiednim miejscu. Jako NextGen Group jesteśmy w stanie pomóc Ci na wielu polach – tak jeśli chodzi o pozycjonowanie, jak i skuteczne kampanie marketingowe (a nawet pomoc w poprawie działania Twojej strony lub sklepu). Ufając nam masz pewność, że przyczynimy się do Twojego sukcesu i opracujemy rozwiązania, które sprawdzą się w akcji. Niezależnie od tego, jakie konkretnie będą Twoje potrzeby.

Inne artykuły z tej kategorii

Zobacz inne nasze artykuły które mogą Ci się spodobać

Biała strona w WordPressie. Jak ją naprawić?
Biała strona w WordPressie. Jak ją naprawić?

Biała strona w WordPressie. Jak ją naprawić?

27.03.2024 6 min Tworzenie i zarządzanie stronami

Zdarza się, że wystarczy zaktualizować stronę lub zainstalować kolejną wtyczkę, aby zobaczyć czym jest biała strona w WordPressie. Biały ekran potrafi nawet uniemożliwić zalogowanie się do […]

Plik robots.txt – wszystko co musisz o nim wiedzieć
Plik robots.txt – wszystko co musisz o nim wiedzieć

Plik robots.txt – wszystko co musisz o nim wiedzieć

20.03.2024 7 min Tworzenie i zarządzanie stronami

Każdego dnia Twoja strona, blog lub sklep internetowy są odwiedzane nie tylko przez użytkowników docelowych, ale też przez roboty należące do popularnych wyszukiwarek. Skanują one Twój […]

ReCAPTCHA v3 – czym jest i jak wygenerować kod
ReCAPTCHA v3 – czym jest i jak wygenerować kod

ReCAPTCHA v3 – czym jest i jak wygenerować kod

21.02.2024 6 min Tworzenie i zarządzanie stronami

Wraz z rozwojem technologii cyfrowych ruch generowany przez użytkowników sieci staje się coraz „gęstszy” i coraz więcej obszarów ludzkiego życia może być zarządzane online. Z jednej […]

To top