Disavow Tool

W przypadku każdej witryny internetowej niezwykle ważne jest to, aby zadbać o odpowiednie linkowanie zewnętrzne. Oczywiście pozyskane linki muszą być wartościowe, jeśli mają należycie spełniać swoje zadanie. Wystrzegać należy się nienaturalnego linkowania, które przynosi efekt odwrotny do zamierzonego i może stać się źródłem wielu problemów. W przypadku linków to nie ich ilość ma kluczowe znaczenie, z czego wiele osób nadal nie zdaje sobie sprawy, przez co nie uzyskują pożądanych efektów podejmowanych działań. Kiepskiej jakości linki przychodzące to niestety prosta droga do spadku pozycji w rankingu Google i utraty autorytetu witryny. Można się ich pozbyć za pomocą Disavow Tool.

Problematyczne linki

Dobrej jakości linkowanie przyczynia się do wzrostu ruchu na stronie, poprawia pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Algorytmy Google biorą pod uwagę zarówno ilość linków, jak i ich jakość. Linkowanie spamerskie działa wręcz na niekorzyść witryny internetowej, dlatego trzeba się tego wystrzegać. Podczas pozyskiwania linków należy mieć na uwadze to, aby były one zgodne z potrzebami użytkowników, spełniały ich oczekiwania. Na niekorzyść strony internetowej działa nienaturalne linkowanie. Trzeba liczyć się nawet z nałożeniem kary na witrynę przez Google, jeśli używa się na niej linków uznawanych za spam.

Na szczęście można rozwiązać ten problem, z pomocą przychodzi narzędzie w postaci disavow tool. Zostało one udostępnione w Google Search Console. Dzięki disavow tool możliwe jest zrzeczenie się problematycznych linków. Wystarczy je wskazać, a roboty Google przestaną je indeksować. Jest to skuteczny sposób na uchronienie się przed karami nakładanymi na witryny uznane za spamowanie internetu bezwartościowymi odnośnikami. Obecnie disavow tool to najskuteczniejsze narzędzie służące do zgłaszania spamu, więc warto z niego korzystać. Nie ma w tym niczego skomplikowanego.

Co może mieć negatywny wpływ na pozycję witryny w rankingu Google?

Istnieje wiele rodzajów linków, które mogą być problematyczne dla witryny internetowej. Na pierwszym miejscu znajdują się linki spamerskie, które umieszcza się na różnych forach internetowych i blogach. Dotyczy to odnośników niemających żadnego związku z witryną, do której kierują. Niezgodność tematyczna to niestety prosta droga do tego, aby Google uznało link za spam. Zawsze trzeba zadbać o wartościowe linkowanie pod względem merytorycznym. Kolejnym problemem będą linki nieaktywnych stron www.

Nie można tego lekceważyć, bo Google nakłada kary za używanie odnośników z wygasłych już domen. Jeśli link do witryny jest słabej jakości, niespójny, to stanie się on dla niej problematyczny. Wystrzegać należy się także odnośników do katalogów, które nie są powiązane tematycznie ze stroną docelową. Ma to negatywny wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Trzeba też liczyć się z widmem nałożenia kary przez Google. Niemile widziane są również płatne linki przychodzące w dużych ilościach, jeśli ktoś wybiera najtańsze rozwiązanie i nie ma kontroli nad tym, czego dotyczą odnośniki.

Zrzekanie się słabej jakości linków

W przypadku odnotowania spadku pozycji strony w rankingu Google warto przyjrzeć się linkom i usunąć słabej jakości odnośniki. Oczywiście nie należy od razu zrzekać się wszystkich linków za pomocą narzędzia disavow tool. Trzeba robić to stopniowo i cierpliwie obserwować następujące zmiany. Wystarczy zrzec się kilku linków, a po paru tygodniach można wskazać kolejne odnośniki do usunięcia, jeśli nadal nie uzyska się pożądanych efektów.

Pośpiech nie jest tutaj dobrym doradcą, bo można przykładowo zrzec się wartościowych linków. Przed usunięciem każdego elementu najpierw trzeba sprawdzić pozycję strony internetowej w rankingu Google. Nie należy się zrzekać linków, jeśli ma się dobre wyniki wyszukiwania. Trzeba również zwrócić uwagę na to, że w przypadku linkowania znaczenie ma różnorodność.

Kiedy przyda się Disavow Tool?

Disavow tool to bardzo pomocne narzędzie w momencie odnotowania spadku pozycji witryny internetowej w rankingu Google. Jeśli nagle drastycznie obniży się ruch na stronie, to warto przyjrzeć się linkom i zrzec się kilku problematycznych odnośników. Wymaga to jednak zweryfikowania źródła linków i ich jakości. Nie zawsze można usunąć nienaturalne linki ręcznie, ale nie stanowi to problemu, bo możliwe jest ich szybkie pozbycie się przy użyciu narzędzia disavow tool. Warto też sprawdzić, czy na witrynę internetową nie zostały narzucone kary ręczne od Google za nienaturalne linkowanie. W tym celu trzeba przejść do sekcji dotyczącej bezpieczeństwa i ręcznego działania w Google Search Console. W przypadku wyświetlenia się ostrzeżeń dotyczących nienaturalnych linków należy przystąpić do ich zrzeczenia się. Zawsze trzeba postępować zgodnie z wyświetlanymi sugestiami, aby pozbyć się powstałych błędów.

Jak używać narzędzia w postaci Disavow Tool? O czym należy pamiętać?

Za pomocą disavow tool można wskazać konkretne linki, które są potencjalnie problematyczne dla strony www, a następnie kazać je ignorować Google. W ich znalezieniu najlepiej posiłkować się narzędziem SEO. Przykładem będzie ahrefs, za pomocą którego możliwe staje się pobranie całego profilu linków zwrotnych. Potem należy przejść już do wykonania audytu odnośników. Na jego podstawie możliwe będzie zidentyfikowanie problematycznych linków, z pominięciem wartościowych odnośników. Istotne jest to, aby w każdym wierszu znalazł się pojedynczy adres URL przeznaczony do usunięcia (nie dłuższy niż 2048 znaków).

Plik z nienaturalnymi linkami przeznaczony do zrzeczenia się musi być zakodowany w UTF-8 lub siedmiobitowym ASCII i kończyć się na .txt oraz składać z maksymalnie 100 000 wierszy i mieć rozmiar nie większy niż 2 MB. Po przygotowaniu pliku należy go wysłać do Google Search Console. Trzeba pamiętać o tym, że jeśli w pliku zawierającym spamerskie linki do usunięcia znajdą się jakieś błędy, to narzędzie disavow tool nie zaakceptuje go. Trzeba będzie je najpierw wyeliminować i ponownie przesłać poprawiony plik.

Inne artykuły z tej kategorii

Zobacz inne nasze artykuły które mogą Ci się spodobać

Jak wypromować sklep internetowy? Garść praktycznych porad
Jak wypromować sklep internetowy? Garść praktycznych porad

Jak wypromować sklep internetowy? Garść praktycznych porad

19.07.2023 5 min Pozycjonowanie (SEO)

Przedsiębiorcy zastanawiają się nad tym, jak wypromować sklep internetowy, a możliwości jest naprawdę sporo. Do dyspozycji są rozmaite narzędzia reklamowe, dzięki którym możliwe staje się zwiększenie […]

Pozycja strony w Google – co na nią wpływa?
Pozycja strony w Google – co na nią wpływa?

Pozycja strony w Google – co na nią wpływa?

21.06.2023 5 min Pozycjonowanie (SEO)

Osoby, które prężnie działają w sieci, doskonale wiedzą, czym jest pozycjonowanie. Z tym terminem z kolei pierwszy raz spotykają się osoby, które zakładają swoje strony internetowe, […]

Skuteczne pozycjonowanie – od czego właściwie zależy?
Skuteczne pozycjonowanie – od czego właściwie zależy?

Skuteczne pozycjonowanie – od czego właściwie zależy?

14.06.2023 5 min Pozycjonowanie (SEO)

Internet daje nieograniczone możliwości pod wieloma względami, ale to, czy nasza strona nie zaginie wśród innych i dotrze do oczekiwanych odbiorców, nie jest dziełem przypadku. Jest […]

To top