Viral marketing

Viral to marketing wirusowy, którego celem jest wsparcie działań promocyjnych każdej firmy. Tego typu działania wykorzystują różne działania, w tym m.in. kanały na social mediach. Viral sam w sobie ma wywoływać takie zachowanie, że odbiorcy sami będą przekazywać sobie daną reklamę. W ten sposób zacznie ona zataczać coraz szersze kręgi. W efekcie rozpoznawalność marki stanie się jeszcze większa. Co jeszcze trzeba wiedzieć na temat virali, które na Facebook , Instagram i TikTok cieszą się ogromną popularnością?

Popularność virali

Viral może przybierać różną formę. Głównie kojarzony jest z filmem. Może jednak przybierać formę zdjęć, grafik, jak również miejskich opowieści. Forma jest dowolna. Nie musi to być również promocja konkretnego produktu lub usługi. Może to być taka treść, która będzie służyć budowaniu świadomości marki wśród potencjalnych odbiorców. Popularność takich tworów marketingowych bierze się stąd, że można je udostępniać na swoich kanałach społecznościowych. Budzą one rozbawienie, zaskoczenie, czasem nawet pozytywną grozę. Głównym celem jest przyciągniecie uwagi dużej ilości odbiorców. Co ciekawe, virale mogą również osłabiać opinię o danym produkcie. Wszystko tak naprawdę uzależnione jest od tego, z jaką treścią ma się do czynienia.

Co wykorzystuje marketing wirusowy?

Popularność marketingu wirusowego wynika z faktu zastosowania zabawnej gry językowej. Co odważniejsi wykorzystują prowokującą grę słów, która może budzić skojarzenia niekiedy ze znanymi osobami. Ciekawą propozycją są również parodie znanych filmów lub nawet teledysków muzycznych.

Tworzenie takich tworów wirusowych nie jest łatwe. W szczególności, jeżeli zależy komuś na tym, aby przyciągnąć do siebie ogromną rzeszę odbiorców. Potrzebna jest znajomość aktualnie obowiązujących trendów, słownictwa (jeżeli film ma trafić do gustu młodym odbiorcom), obyczajów danej grupy środowiskowej. Coraz większa ilość internautów tworzy virale. Firmy także powinny je uwzględnić, aby móc zdobyć na popularności.

Jak zrobić dobry viral?

Tworząc viralowe treści należy uwzględnić następujące elementy:

  • analiza grupy docelowej – tak, aby mieć pewność, że będzie to element, który będzie w stanie wzbudzić pożądane reakcje u odbiorców. Znajomość grupy docelowej, będzie w stanie pomóc lepiej dopasować content do ich potrzeb;
  • spersonalizowane treści – wysokiej jakości treści są bardzo ważne. Warto postawić się na miejscu odbiorców odpowiadając sobie na pytanie, co tak naprawdę chciałbym usłyszeć, aby mnie to zainteresowało;
  • optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek – w ten sposób viral będzie wyświetlany wysoko w organicznych wynikach wyszukiwana, np. w Google. Ważne są użyte słowa kluczowe oraz wiele innych elementów;
  • komentarze i udostępnianie – należy to umożliwić użytkownikom. Nawet w przypadku negatywnych opinii. Każda osoba może się ich obawiać, ale warto spojrzeć na nie jak na praktyczną wskazówkę, którą będzie można wykorzystać do tworzenia jeszcze lepszych virali;
  • wizualizacje – każda treść, niezależnie od jej formy, musi być jak najbardziej atrakcyjnie wizualna dla wszystkich odbiorców.

Każdy viral musi wzbudzać pozytywne emocje. Odbiorcy na pewno nie będą chcieli dzielić się z innymi treściami, które wywołują u nich negatywne odczucia. Należy dążyć do tego, aby stworzyć taki content, który będzie działał na korzyść marki. Lepiej unikać tworzenia kontrowersyjnych treści.

Jak z virala zrobić dobrą kampanię marketingową?

Viral to taki element składowy całej kampanii marketingowej, który jest w stanie obniżyć jej koszty. Zamiast płacić telewizji oraz radiu za emisję, reklama sama będzie niosła się po sieci.

Marketing wirusowy cieszy się rosnącą popularnością wśród wielu marek, które wykorzystały to reklamując swoje usługi. Popularność ich filmików dowodzi temu, że jest to dobry pomysł na wzmocnienie swojej kampanii promocyjnej.

Oto przykłady najpopularniejszych virali, które pokazują, że warto o tym pomyśleć:

  1. Red Bull supersonic jump – viral, który pokazał, że skok ze stratosfery jest możliwy w obecnych czasach. Filmik budzący na początku strach, kończy się bardzo pozytywnie i dowodzi temu, że człowiek jest w stanie osiągnąć naprawdę wiele;
  2. The Greggs vegan sausage roll – treści idealnie wpisujące się w obecne czasy, ponieważ bazują one na wegańskich produktach (dbałość o środowisko naturalne!). Ich wegańskie bułeczki pomagają również zadbać o zdrowie i spożywanie niskokalorycznych produktów;
  3. Gilete: „We Believe: The Best Men Can Be” – viral męskich golarek, który pokazuje, że raz na zawsze należy powiedzieć pas stereotypowym męskim wzorcom;
  4. Doritos: A song of ice and fire – viral, który po raz pierwszy można było zobaczyć na finale SuperBowl wzbił się na wyżyny kreatywności, ponieważ doprowadził do zaangażowania znanych aktorów oraz nawiązania do niezwykle popularnej „Gry o tron”.

Właściwy monitoring najpopularniejszych mediów społecznościowych, a także umiejętne tworzenie marketingu wirusowego, jest w stanie pomóc odnieść sukces w przypadku przekazywanych virali.

Inne artykuły z tej kategorii

Zobacz inne nasze artykuły które mogą Ci się spodobać

Infografika – co to takiego? Co zawiera?
Infografika – co to takiego? Co zawiera?

Infografika – co to takiego? Co zawiera?

27.12.2023 5 min Marketing online

Stosunkowo często możemy zaobserwować, że przekazywanie wiadomości odbywa się za pomocą infografiki. Informacja graficzna ułatwia zrozumienie i pozwala na uporządkowanie zebranych wiadomości przy jednoczesnym zachowaniu przejrzystości. Oczywiście […]

Bounce rate (współczynnik odrzuceń) – czym jest?
Bounce rate (współczynnik odrzuceń) – czym jest?

Bounce rate (współczynnik odrzuceń) – czym jest?

04.12.2023 5 min Marketing online

Rozumienie współczynnika odrzuceń (bounce rate) jest koniecznością dla każdego, kto zarządza stroną internetową. Wartość tej zmiennej daje nam wgląd w to, jak odwiedzający oceniają treść i […]

Główne nowości w Google Analytics 4
Główne nowości w Google Analytics 4

Główne nowości w Google Analytics 4

18.10.2023 6 min Marketing online

Google Analytics 4 (GA4) jest najnowszą wersją popularnego narzędzia Google Analytics, które jest używane do śledzenia i analizowania ruchu na stronie internetowej. Dzięki temu narzędziu właściciele […]

To top