Infografika

Stosunkowo często możemy zaobserwować, że przekazywanie wiadomości odbywa się za pomocą infografiki. Informacja graficzna ułatwia zrozumienie i pozwala na uporządkowanie zebranych wiadomości przy jednoczesnym zachowaniu przejrzystości. Oczywiście bardzo ważne jest też to, w jaki sposób zostanie przedstawiona infografika. Konieczne jest zastosowanie czegoś, co będzie intrygujące i przykuje uwagę. Infografika jest świetnym pomysłem w przypadku natłoku treści.

Ocena zebranych danych – uniknięcie ewentualnych błędów

Zdarza się, że samo zebranie danych nie wystarczy do wyciągnięcia właściwych wniosków. Zebrane dane można interpretować na różne sposoby. Jest to o tyle ważne, że w przypadku infografiki nie ma miejsca na ocenę sytuacji. Infografika to obrazowa forma przekazania wiadomości i wizualizacji danych. Tutaj nie ma miejsca na interpretowanie tego, co zostało zebrane. To wszystko sprawia, że możemy mówić o rozwiązaniu, które stosowane jest przede wszystkim w mediach społecznościowych.

W infografice chodzi o skupienie się na tym, co ma największą wartość. Przekazywanie danych w łatwy i przejrzysty sposób to jednak niejedyna zaleta, o jakiej powinno się pamiętać. Do zalet właściwie wykonanej infografiki bez wątpienia należy także zaliczyć:

  • jasny cel,
  • spójność przedstawianych danych,
  • skłonienie odbiorców do skupienia się na treści przekazu.

W infografice liczą się konkrety!

Tworzenie infografiki – jak powinno się postępować?

Samodzielne stworzenie infografiki może wydawać się trudnym zadaniem, ale prawda jest taka, że przy odpowiednim planowaniu wszystko jest możliwe. Absolutną podstawą jest określenie grupy docelowej. Osoba tworząca infografikę musi wiedzieć, do kogo chce się zwrócić. Następna sprawa to stworzenie planu czy też po prostu uporządkowanie informacji. Nie chodzi w tym momencie wyłącznie o zebranie tego, co najważniejsze. Trzeba także pamiętać o boldowaniu – najważniejsze wiadomości powinny rzucać się w oczy. Boldować należy także nagłówki.

Przy tworzeniu infografik bardzo ważne jest też to, aby połączyć skuteczność z prostotą. Dlatego też poleca się, aby wyniki badań były prezentowane na diagramach bądź wykresach. Liczy się też właściwy dobór obrazków łącznie z ich przedstawieniem. Infografika ma działać na zmysł wzroku odbiorców. Przy mniej ważnych wiadomościach potrzebny jest zredukowany rozmiar lub ciemniejszy/jaśniejszy kolor (w zależności od projektu). W tym wszystkim wypada też pamiętać o tym, że wykonanie zależne jest nie tylko od człowieka. Możemy korzystać z rozmaitych narzędzi. Z pewnością nie wszystkie są warte zainteresowanie, ale mamy też takie, obok których nie powinno się przejść obojętnie.

Rodzaje grafik informacyjnych

Tworzenie grafik informacyjnych to bez wątpienia temat, o którym można by dyskutować długo. Nie można jednak zapomnieć o tym, że są różne rodzaje infografik. Do najpopularniejszych zaliczamy:

  • grafy i drzewa – łatwiej przedstawić system powiązań.
  • mapy – można je odbierać dosłownie.
  • porównywanie – porównywać można choćby osoby czy cechy.
  • infografikę liczbową – taka infografika to świetny sposób na zaprezentowanie wyników statystyk lub danych procentowych.
  • oś czasu – przedstawianie biegu zdarzeń w taki sposób jest niezwykle ciekawe, oś czasu można znaleźć np. w podręcznikach do historii.
  • piktogramy – łatwo rozpoznawalne grafiki, przykładem znaki drogowe.
  • ilustrowany artykuł.

Nie można też zapomnieć o tym, że każda dobra infografika złożona jest z nagłówka, grafiki, krótkich opisów i tła, które kontrastuje. Atrakcyjność wizualna oznacza, że projekt się wyróżnia. Popularność zależna jest od tego, co można powiedzieć na temat warstwy merytorycznej.

Interesujące narzędzia do tworzenia infografik

  • Canva – pozwala tworzyć infografiki, projekty do druku czy grafiki do mediów społecznościowych. Zainteresowani mogą liczyć na ogromny wybór szablonów, dzięki którym wszystko przebiega szybko i przyjemnie.
  • Adobe Illustrator – program do tworzenia różnych form graficznych w wersji wektorowej. Narzędzie to można określić jako dedykowane bardziej zaawansowanym użytkownikom. Dzięki temu programowi grafiki mogą powstawać od podstaw.
  • Easel.ly – tutaj można tworzyć infografiki za pomocą dostępnych szablonów. Szablony te można edytować, jak i zmieniać. W grę wchodzi także stworzenie własnego szablonu z dostępnych elementów. Uwagę zwraca również brak czcionek z polskimi znakami, ale to chyba nie powinien być duży problem, prawda?
  • Tableau Public – program do tworzenia infografik z zaimportowanego źródła danych. Dane wizualizowane są za pomocą wykresów, tabel. Projekty mogą zostać udostępnione na serwerach Tableau.
  • Piktochart – program, który oferuje setki szablonów i grafik – jeśli skorzysta się z wersji abonamentowej. Jest też wersja darmowa, ale tam czeka ledwie 6 szablonów do edycji.
  • Wordle – narzędzie dla tych, którzy myślą o tworzeniu prostych infografik.

Inne artykuły z tej kategorii

Zobacz inne nasze artykuły które mogą Ci się spodobać

Bounce rate (współczynnik odrzuceń) – czym jest?
Bounce rate (współczynnik odrzuceń) – czym jest?

Bounce rate (współczynnik odrzuceń) – czym jest?

04.12.2023 5 min Marketing online

Rozumienie współczynnika odrzuceń (bounce rate) jest koniecznością dla każdego, kto zarządza stroną internetową. Wartość tej zmiennej daje nam wgląd w to, jak odwiedzający oceniają treść i […]

Główne nowości w Google Analytics 4
Główne nowości w Google Analytics 4

Główne nowości w Google Analytics 4

18.10.2023 6 min Marketing online

Google Analytics 4 (GA4) jest najnowszą wersją popularnego narzędzia Google Analytics, które jest używane do śledzenia i analizowania ruchu na stronie internetowej. Dzięki temu narzędziu właściciele […]

Tag UTM – co to takiego?
Tag UTM – co to takiego?

Tag UTM – co to takiego?

22.09.2023 7 min Marketing online

Marketing internetowy daje ogromne możliwości, ale trzeba oczywiście umieć go należycie wykorzystać w celu uzyskania pożądanych efektów. Niezwykle istotne będzie także stałe monitorowanie efektywności prowadzonych działań […]

To top