Tag UTM

Marketing internetowy daje ogromne możliwości, ale trzeba oczywiście umieć go należycie wykorzystać w celu uzyskania pożądanych efektów. Niezwykle istotne będzie także stałe monitorowanie efektywności prowadzonych działań promocyjnych, do czego można wykorzystać między innymi Tag UTM. Jeśli ktoś nadal nie wie, czym on jest i do czego konkretnie służy, to czas nadrobić zaległości i poszerzyć wiedzę w tym temacie. Umiejętnie wykorzystane tagi UTM pozwolą na zwiększenie skuteczności e-marketingu. Pora dowiedzieć się, jak je prawidłowo tworzyć i wdrażać.

Czym jest Tag UTM?

Tag UTM stanowi fragment kodu, który umieszcza się na końcu adresu URL, aby móc monitorować efektywność zawartości konkretnej podstrony i generowanego na niej ruchu. Wystarczy, że internauta kliknie w adres URL zawierający Tag UTM, a zostanie automatycznie odczytane, z jakiego kanału marketingowego pochodzi ruch. Każdy Tag UTM składa się z dwóch części, czyli z parametru UTM i zmiennej śledzącej. Znajdujący się w adresie URL UTM określa dane, które można śledzić. Z kolei zmienna śledząca służy do precyzyjnego określenia źródła wygenerowanego ruchu, zawiera rozmaite znaki w postaci cyfr, liter, kropek, łączników.

UTM jest systemem pięciu parametrów linków, które umożliwiają dokładne analizowanie prowadzonych kampanii promocyjnych, co jednak nie odnosi się wyłącznie do działań w internecie. Jeżeli komuś zależy na tym, aby dowiedzieć się, skąd pochodzą użytkownicy danej witryny i w jaki sposób trafili oni na link, to należy wdrożyć Tag UTM. Na tej podstawie łatwo zdobyć szereg istotnych informacji, które pozwalają na stwierdzenie, czy zastosowane działania marketingowe są rzeczywiście skuteczne. Im bardziej rozbudowany będzie Tag UTM, tym lepiej, bo od tego zależy szczegółowość danych.

Dopiero umiejętnie dobrane tagowanie ma wartość. Umożliwia na zdobycie informacji o tym, że internauta kliknąć w baner i w jakiej był części strony. Z odpowiednio rozbudowanym Tag UTM można uzyskać szereg istotnych danych, które odnoszą się do działań prowadzonych na poszczególnych stronach internetowych. Jeśli linki nie zostaną właściwie otagowane, to niestety niemożliwe będzie dokładne ocenienie efektywności kampanii promocyjnej.

Z czego dokładnie są zbudowane Tagi UTM?

Tag UTM może mieć kilka parametrów, ale trzy konkretne są niezbędne i zawsze trzeba je zastosować. utm_source wskazuje na źródło, z którego pochodzi ruch, czyli określa, w jaki sposób dany internauta trafił na witrynę. Z kolei utm_medium dotyczy rodzaju ruchu, może być on przykładowo darmowy, czyli organiczny. Jest jeszcze utm_campaign, czyli nazwa kampanii marketingowej, parametr przypisywany do ściśle określonych działań promocyjnych, dobiera się je indywidualnie. Stosuje się także dodatkowe Tagi UTM, czyli utm_content mający na celu określenie zawartości lub umiejscowienia linku. Natomiast utm_term służy do określania frazy, dzięki której udało się wygenerować wejście na stronę www.

W jaki sposób tworzyć Tag UTM?

Wiedząc już, czym są Tagi UTM, należy zastanowić się, w jaki sposób je tworzyć, aby uzyskać pożądany efekt. Można tagować linki za pomocą gotowych narzędzi Google lub zrobić to ręcznie. W pierwszym przypadku wszystko jest bardzo proste, bo wpisuje się tylko odpowiednie parametry i gotowe. Nie trzeba nawet szukać bardziej zaawansowanych programów, bo oficjalny generator zawiera już wszystko, co niezbędne do stworzenia właściwego tag UTM.

Jeśli jednak ktoś chce to zrobić ręcznie, to musi opisać linki według przyjętej składniki. Niestety trzeba liczyć się z dużym ryzykiem popełnienia rozmaitych błędów. Wystarczy niepozorna literówka, aby tagowanie nie było skuteczne ze względu na niewłaściwe zbieranie danych. Zdarza się nawet tak, że ktoś nie zauważy nieprawidłowości i opublikuje link, który nie działa. Zdecydowanie bezpieczniej i szybciej będzie wobec tego zastosowanie pierwszej metody, czyli z wykorzystaniem narzędzia Google.

O jakich zasadach paniętach podczas tworzenia Tag UTM?

W przypadku Tag UTM nie ma sensu tworzyć skomplikowanych linków, zdecydowanie lepiej postawić na prostotę w celu uzyskania pożądanych efektów. Im bardziej rozbudowane tagi, tym więcej pojawi się problemów. Warto skupić się przede wszystkim na tym, co konkretnie chce się śledzić, czyli jakie pozyskać informacje. Bardzo ważne stają się konsekwentne działania i trzymanie się ustalonych zasad. W pierwszej kolejności należy je dokładnie zaplanować, po czym zebrać informacje w jednym miejscu. Pamiętać trzeba także o zweryfikowaniu, czy dany Tag UTM jest prawidłowy, dopiero później przystępuje się do dopisania następnej reguły.

Istotne jest to, że Google dokładnie analizuje każdy link. Znaczenie ma każdy wprowadzony znak, czy jest on z wielkiej lub małej litery. Przekształcenie nawet jednego może doprowadzić do tego, że adres końcowy zostanie niewłaściwie odczytany, czyli odebrany jako zupełnie inna ścieżka. Należy wobec tego przestrzegać reguł dotyczących pisowni. Podczas tworzenia Tag UTM nie stosuje się wielkich liter, polskich znaków, spacji oraz znaków specjalnych typu procenty, nawias, dolar, gwiazdka.

Ważną kwestią jest to, aby nie tagować w obrębie swojej witryny internetowej, bo niestety w ten sposób dochodzi do nadpisania oryginalnego źródła pochodzenia ruchu na stronie. Działając w ten sposób, nie uzyska się wielu cennych informacji, czyli dotyczących między innymi opłacalności źródeł ruchu, generowanych z nich przychodów. Zawsze powinno się stosować Tag UTM na zewnętrz swojego serwisu. Nie taguje się tego, co niepotrzebne.

Co warto tagować?

Tag UTM warto wykorzystać w przypadku social mediów, czyli przede wszystkim na Facebooku i Lindedin. Za pomocą odpowiedniego tagowania możliwe staje się sprawdzenie miedzy innymi tego, jakie posty są najbardziej korzystne. Warto wobec tego umieszczać link na tablicy, w Facebook Stories, aby szybko zweryfikować, w co konkretnie bardziej opłaca się zainwestować pod kątem skuteczności prowadzonych działań marketingowych. Kolejną kwestią są linki na zewnętrznych serwisach, co jest szczególnie pomocne po umieszczeniu ich w wielu miejscach. W przypadku Google Ads do wykorzystania są dwie opcje, a mianowicie tagowanie automatyczne i ręczne. Najlepsze efekty uzyska się dzięki połączeniu usług Google Analytics i Google Ads, bo pozwala to na zwiększenie możliwości analizowania ruchu na witrynie.

W marketingu wykorzystuje się także mailing, dlatego tutaj także przyda się Tag UTM. Można wobec tego wysyłać odpowiednio przygotowane linki w wiadomościach, aby generować większy ruch na stronie www. Istotne jest to, aby Tag UTM został dostosowany do indywidualnych potrzeb danej kampanii reklamowej. Dodatkowe UTM-y umożliwiają pozyskanie wielu cennych informacji, przykładowo sprawdza się, w co konkretnie klikają najchętniej odbiorcy, banery, czy może jednak link w tekście. Tag UTM warto wykorzystać także w kampaniach poza Internetem, można go umieścić przykładowo w gazecie i ulotce, na bilbordzie, wystarczy ukryć go umiejętnie pod kodem QR.

Inne artykuły z tej kategorii

Zobacz inne nasze artykuły które mogą Ci się spodobać

Jak odzyskać dostęp do wizytówki Google Moja Firma?
Jak odzyskać dostęp do wizytówki Google Moja Firma?

Jak odzyskać dostęp do wizytówki Google Moja Firma?

09.08.2023 7 min Marketing online

Wizytówka Google Moja Firma jest niezwykle pomocnym narzędziem dla każdego przedsiębiorcy. Ułatwia znalezienie firmy, przedstawia najważniejsze informacje o niej, zawiera dane kontaktowe. Wykorzystuje się ją także […]

Narzędzia marketingowe od Google. Jak je wykorzystać?
Narzędzia marketingowe od Google. Jak je wykorzystać?

Narzędzia marketingowe od Google. Jak je wykorzystać?

15.03.2023 5 min Marketing online

W Internecie dostępnych jest multum przydatnych narzędzi marketingowych, a za wiele z nich nie trzeba nawet płacić, dlatego warto się nimi zainteresować. Firma Google udostępnia narzędzia […]

Leady sprzedażowe – czym są i jak je zdobyć?
Leady sprzedażowe – czym są i jak je zdobyć?

Leady sprzedażowe – czym są i jak je zdobyć?

01.03.2023 5 min Marketing online

Jeśli firma chce zarabiać, to musi dążyć do pozyskania jak największej liczby klientów. Lead sprzedażowy to klucz do sukcesu, może nim być zarówno osoba, jak i […]

To top