Google reCAPTCHA

Wraz z rozwojem technologii cyfrowych ruch generowany przez użytkowników sieci staje się coraz „gęstszy” i coraz więcej obszarów ludzkiego życia może być zarządzane online. Z jednej strony niezwykle usprawnia to nasze działania, oszczędza czas i pieniądze, z drugiej jednak, staje się również źródłem nadużyć. Wszechobecne w sieci boty i wypływający z każdego zakątka sieci spam zakłócają procesy, które z założenia przebiegać miały szybko i bezproblemowo. Dlatego konieczne było stworzenie narzędzia, które ochroni człowieka przed podszywającym się pod niego oprogramowaniem i niechcianymi treściami. Tak właśnie powstała reCAPTCHA.

Czym jest reCAPTCHA i do czego służy?

Mechanizm ten dzięki stosowanym przez siebie różnorodnym metodom jest w stanie określić, czy dane działanie na konkretnej stronie internetowej wykonane zostało przez człowieka, czy przez maszynę (bota). Jest to szczególnie istotnie dla właścicieli stron internetowych, dla których sieć jest głównym miejscem prowadzenia i rozwoju ich biznesu.

ReCAPTCHA jest swego rodzaju zabezpieczeniem. Boty są w stanie „zainfekować” stronę złośliwym oprogramowaniem. Mogą też kierować na nią napływ niepożądanych a przy okazji niezwykle irytujących treści, zwanych potocznie spamem. Mogą również spowolnić działanie serwera, a nawet nielegalnie pozyskać informacje dotyczące użytkowników odwiedzających daną stronę.

Narzędzie to oferuje kilka sprytnych sposobów na odróżnienie działań ludzi od aktywności maszyn. Należą do nich:

  • rozpoznawanie obrazków – spośród wyświetlanych kilku podobnych do siebie zdjęć wybrać i zaznaczyć należy te, do których odnosi się zamieszczone nad zestawem polecenie
  • rozwiązywanie zagadek
  • przepisywanie ciągu zdeformowanych cyfr i liter
  • analiza zachowania użytkownika (np. ruchu kursora czy reakcja na pliki cookie)

Na pomysł bezpłatnego użyczania użytkownikom sieci tego narzędzia do potwierdzania swojej ludzkiej tożsamości wpadło Google. Dzięki temu Google stało się sprzymierzeńcem wszystkich właścicieli stron internetowych, którzy rozwijają swój biznes dzięki cyfrowym interakcjom z użytkownikami. Użytkować je można bez opłat do 1 miliona wywołań miesięcznie.

Wszystkie wersje reCAPTCHA

Jak do tej pory powstały trzy wersje programu reCAPTCHA, w tym jedna z nich w dwóch odsłonach.

reCAPTCHA v1 – pierwotna wersja narzędzia, z której korzystanie nie jest już możliwe. Google wycofało je z użytkowania 31 marca 2018 roku i nie oferuje już dla niego wsparcia technicznego.

reCAPTCHA v2 – narzędzie nakłania użytkownika do różnego rodzaju działalności, w celu stwierdzenia, czy ma do czynienia z maszyną, czy z człowiekiem. Może np. poprosić o zaznaczenie checkboxa „nie jestem robotem”, i śledzi sposób, w jaki sposób wykonano to polecenie. Jeśli kursor myszy poruszał się w sposób chaotyczny, jest duże prawdopodobieństwo, że kliknięcia w okienko dokonał człowiek. Jeżeli przebiegł po linii dość prostej – zrobiła to maszyna. Jeśli wynik jest niejednoznaczny, narzędzie prosi o wykonanie dodatkowego zadania, np. wybrania spośród kilku obrazków tych, które zawierają jakiś konkretny element

reCAPTCHA v2 invisible – działa na tej samej zasadzie co v2, ale bez „rzucania się w oczy” użytkownikowi. System mierzy jego zachowania „w tle”, czyli te, które nie są związane z jakąkolwiek formą testu CAPTCHA. W przypadku pojawienia się wątpliwości narzędzie wraca do checkboxa i analizuje ruch kursora jak wyżej.

reCATCHA v3 – narzędzie o tyle zaawansowane, co tajemnicze. W przypadku tej najnowszej wersji Google nie zdradziło bowiem, na czym polega działanie algorytmu. To dodatkowo utrudni pracę oszustom, próbującym pozyskać nielegalnie dane, czy zakłócić działanie strony i serwera na którym jest zawieszona.

Czym wyróżnia się reCAPTCHA v3

Oprócz „tajemniczości” reCAPTCHA v3 charakteryzuje się tym, że nie wymaga od użytkownika jakiejkolwiek aktywności. Do oceny działań ludzi wykorzystuje analizę ryzyka w skali od 0,0 do 1,0. Im wyższy wynik oceny, tym większe prawdopodobieństwo że ruch na stronie generuje człowiek. Przyznaną ilość punktów można sprawdzić w konsoli administracyjnej systemu. Właściciel / administrator strony może tam sprawdzić, którą z podjętych aktywności na jego witrynie próbował podjąć bot i co próbował zrobić.

Działania, o które system podejrzewa maszyny są blokowane. Dzięki temu na stronie internetowej nie pojawią się np. zmasowane, nieprawdziwe komentarze, jej bezpieczeństwo nie zostanie osłabione, a dane odwiedzających będą bezpieczne.

Włączenie i rejestracja reCAPTCHA v3

Pełne uruchomienie reCAPTCHA v3 jest naprawdę proste i przebiega w sposób intuicyjny. Włączenie odbywa się z poziomu Google reCAPTCHA, gdzie uzupełnia się pola konieczne do otrzymania kluczy weryfikacyjnych. Udostępnione klucze właściciel lub administrator strony wklejają w zakładce WordPress zabezpieczając w ten sposób witrynę przed niepożądaną ingerencją. Poniżej prosta instrukcja rejestracji w 6 krokach:

  1. Logowanie do konta Gmail
  2. Wpisanie do okienka wyszukiwarki hasła „Google reCAPTCHA Login”
  3. Wybranie w wynikach wyszukiwania „Sing In”
  4. Wypełnienie formularza rejestracyjnego, wybierając wersję v3 (uwaga na prawidłowe zapisanie nazwy domeny!)
  5. Kliknięcie przycisku „prześlij”, który pozwoli na otrzymanie dwóch kluczy – klucza witryny i klucza tajnego (do komunikacji między witryną a narzędziem)
  6. Umieszczenie klucza witryny w kodzie HTML strony

Po pomyślnym zakończeniu rejestracji w prawym dolnym rogu strony pojawi się ikonka reCAPTCHA i będzie dowodem na to, że ta witryna jest solidnie zabezpieczona wiarygodnym narzędziem.

Google reCAPTCHA
Rejestracja witryny w google.com/recaptcha/admin/create

Podsumowanie

Osoby odwiedzające strony internetowe charakteryzują się coraz większą świadomością tego, jak wiele mogą stracić wchodząc na niezabezpieczone strony. Dlatego każdy prowadzący w sieci działalność, zwłaszcza polegającą na jakimkolwiek obrocie handlowym, zobligowany jest do zadbania o bezpieczeństwo danych odwiedzających jego witrynę. ReCAPTCHA v3 będzie idealnym środkiem wiodącym do tego celu. Ten bezpłatny i niezauważalny mechanizm chroni obie strony tej cyfrowej interakcji.

Inne artykuły z tej kategorii

Zobacz inne nasze artykuły które mogą Ci się spodobać

Jak dodać stronę do Google?
Jak dodać stronę do Google?

Jak dodać stronę do Google?

24.01.2024 5 min Tworzenie i zarządzanie stronami

Stworzenie strony internetowej czy dodanie na nią nowej treści nie jest równoznaczne z uwidocznieniem ich w rankingach Google. Wyszukiwarka Google dopiero po pewnym czasie otrzymuje informacje […]

Lazy loading – jak pomoże Twojej stronie?
Lazy loading – jak pomoże Twojej stronie?

Lazy loading – jak pomoże Twojej stronie?

19.12.2023 5 min Tworzenie i zarządzanie stronami

Współcześni użytkownicy Internetu doceniają szybkość ładowania stron internetowych. Chcą w możliwie najkrótszym czasie dotrzeć do poszukiwanych treści, a w przypadku wydłużonego czasu oczekiwania wybierają inną witrynę. […]

Struktura strony internetowej zrobiona pod SEO
Struktura strony internetowej zrobiona pod SEO

Struktura strony internetowej zrobiona pod SEO

01.11.2023 6 min Tworzenie i zarządzanie stronami

Optymalizacja struktury strony internetowej pod kątem SEO to nie tylko konieczność w dzisiejszym konkurencyjnym świecie Internetu, ale także istotny element, który może decydować o sukcesie lub […]

To top