Core Web Vitals

Znawcy tematu doskonale zdają sobie sprawę z tego, że algorytmy Google skupiają się nie tylko na tym co czytają na stronach i szybkości ładowania. W tym przypadku istotne znaczenie mają także zachowania i doświadczenia użytkowników stron internetowych. To bardzo ważne z punktu widzenia tego, że wyszukiwarka Google stara się dostarczyć coraz lepszej jakości wyników wyszukiwania, które są sprecyzowane pod względem zapytań kierowanych przez użytkowników. Jednym z narzędzi, które poprawiają jakość wyszukiwania, są wskaźniki Core Web Vitals.

Core Web Vitals – co to takiego?

Core Web Vitals to zestaw trzech wskaźników mających realny wpływ na doświadczenia użytkowników przeglądających daną witrynę internetową. Ich celem jest określenie najistotniejszych aspektów takich jak:

  • czas wczytywania,
  • interaktywność treści,
  • stabilność ładowanej treści.

Warto przy tym zaznaczyć, że od maja 2021 roku wskaźniki Core Web Vitals uznawane są za czynniki rankingowe algorytmu Google.

Core Web Vitals – podział

LCP – Largest Contentful Paint

Jeden ze wskaźników Core Web Vitals jest LCP Largest Contentful Paint), mierzący wydajność ładowania strony. Wskaźnik ten przedstawia jaki czas potrzebny jest do wyrenderowania największego elementu treści bądź też obrazu wyświetlanego widocznym obszarze. Czas ten liczony jest aż do momentu gdy użytkownik zażąda adresu URL. Optymalny czas w tym przypadku nie powinien przekroczyć 2,5 s.

Wpływ na LCP mają przede wszystkim czynniki takie jak:

  • długi czas odpowiedzi serwera,
  • blokady renderowania JavaScript czy CSS,
  • czas ładowania zasobów,
  • renderowanie zachodzące po stronie klienta.

FID – First Input Delay

Kolejny wskaźnikiem jest Core Web Vitals jest FID (First Input Delay). Ten parametr odpowiedzialny jest za pomiar opóźnienia w interakcji ze stroną, czyli po prostu dokładnego czasu od momentu gdy użytkownik po raz pierwszy wejdzie w interakcje ze stroną internetową do momentu, w którym przeglądarka zareaguje na postawione żądanie. Przy pomiarze pod uwagę brany jest pierwszy interaktywny element zaciśnięty przez użytkownika. Optymalny czas w tym przypadku nie powinien przekraczać 100 milisekund.

FID to wskaźnik skupiający się głównie na zdarzeniach wejściowych z dyskretnych akcji, czyli kliknięciach, stuknięcie i naciśnięcia klawiszy. Warto przy tym zaznaczyć, że nie każdy użytkownik wchodzi w interakcje z internetową witrynę przy każdej wizycie. W praktyce wygląda to tak, że każdy internauta ma bardzo różne wartości FID od bardzo niskich, po bardzo wysokie.

Właściciele stron internetowych, którym zależy na poprawie wyników FID powinni przede wszystkim:

  • zmniejszyć wpływ kodu hostowany w innych domenach,
  • zminimalizować pracę głównego wątku.
  • do minimum obniżyć czas wykonywania JavaScript,
  • dołożyć starań, aby liczba żądań na niskim poziomie została utrzymana, podobnie jak rozmiar transferu.

CLS – Cumulative Layout Shift

Ostatnim wskaźnikiem Core Web Vitals jest CLS (Cumulative Layout Shift), służącym do mierzenia stabilności wizualnej. Wartość CLS określa wielkość przesunięcia układu strony podczas fazy ładowania. Wynik mieści się w przedziale od 0 (brak przesunięcia) do 1 (największe przesunięcie). Aby zapewnić użytkownikom satysfakcjonujące użytkowanie strony internetowej, wartość CLS powinna być większa niż 0,1.

Inne wskaźniki

Do Core Web Vitals można zaliczyć również kilak innych wskaźników, które jednak nie są uznawane na najistotniejsze, dlatego też nie znalazły ujęcia w powyższym zestawieniu. Chodzi tu przede wszystkim o:

  • TFB (Time To First Byte) czyli wskaźnik informujący o czasie, jaki był potrzeby serwerowi na udzielenie odpowiedzi;
  • LCP (First Contentful Paint) to wskaźnik informujący o czasie ładowania na stronie pierwszego contentu;
  • TTI (Time To Interactive) to wskaźnik informujący o czasie ładowania strony, liczonym od momentu wprowadzenia danych do serwisu;
  • TBT (Total Blocking Time) to wskaźnik informujący o czasie, jaki upłynął od załadowania pierwszej treści na stronie do momentu uzyskania opcji wprowadzenia danych do serwisu.

W jaki sposób mierzone są wartości wskaźników Core Web Vitals?

W przypadku wskaźników Core Web Vitals źródła danych o wartościach można podzielić na dwie kategorie. Pierwszą z nich są dane laboratoryjne, wykonywane przy pomocy specjalistycznych narzędzi. W tym przypadku dla osiągnięcia jak najbardziej rzeczywistego wyniku warto jest również założenie mierzone w warunkach laboratoryjnych oprzeć o dane rzeczywiste. Metody laboratoryjne najlepiej sprawdzą się do pomiaru wskaźników takich jak FCP, SI, LCP, TTI, TBT oraz CLS.

Drugą z metod pomiarowych są dane zgromadzone. Co to wartości gromadzone na podstawie analizy pochodzący od realnej wizyty użytkowników wykorzystujących przeglądarkę Chrome. Dane zgromadzone obejmują wyłącznie średnią wartość wskaźników pochodzących z ostatnich 28 dni. Metoda pomiarowa wykorzystywana przede wszystkim przy wskaźnikach takich jak FSP, FID, LCP czy CLS.

Wskaźniki Core Web Vitals można poddawać dowolnej weryfikacji. Do tego celu służą między innymi narzędzia takie jak PageSpeed Insight, Google Search Console czy Web dev.

Inne artykuły z tej kategorii

Zobacz inne nasze artykuły które mogą Ci się spodobać

Breadcrumbs – czym są i jak pomogą Ci w SEO?
Breadcrumbs – czym są i jak pomogą Ci w SEO?

Breadcrumbs – czym są i jak pomogą Ci w SEO?

28.12.2022 5 min Pozycjonowanie (SEO)

Wartościowy i dobrze uporządkowany content serwisu internetowego jest niezwykle ważny, zarówno z punktu widzenia jego właścicieli i użytkowników, jak i Google. Dobrym sposobem na czytelne usystematyzowanie […]

Narzędzia dla webmasterów – jak je wykorzystać, by uzyskać lepsze pozycje?
Narzędzia dla webmasterów – jak je wykorzystać, by uzyskać lepsze pozycje?

Narzędzia dla webmasterów – jak je wykorzystać, by uzyskać lepsze pozycje?

01.12.2022 5 min Pozycjonowanie (SEO)

Pozycjonowanie strony internetowej to długoterminowy i czasochłonny proces, na który składa się szereg rozmaitych działań. Pozycjoner sięga po wielorakie narzędzia dla webmasterów, dzięki czemu można uzyskać […]

Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? Co wpływa na cenę pozycjonowania?
Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? Co wpływa na cenę pozycjonowania?

Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? Co wpływa na cenę pozycjonowania?

23.11.2022 5 min Pozycjonowanie (SEO)

Trudno mówić o zwróceniu się inwestycji w stronę internetową, jeśli nie podejmie się kolejnych działań związanych z jej promocją w Internecie. Jednym z tańszych i skutecznych […]

To top