Teksty SEO - jak je pisać? Człowiek piszący tekst SEO na laptopie.

SEO copywriting to umiejętność pisania funkcjonalnych treści zamieszczanych  na stronach internetowych. Wartościowe teksty SEO, przyjazne dla klienta i wyszukiwarek internetowych wpływają na poprawę widoczności witryny w wynikach wyszukiwania, optymalnie wpasowują się w potrzeby informacyjne potencjalnych klientów. Dzięki nim generowany jest większy ruch na stronie. Tworzenie użytecznych tekstów wymaga nie tylko umiejętności twórczych, lecz także znajomości zasad pozycjonowania. 

Dobry biznes zaczyna się od dobrych treści

Zanim przystąpimy do pisania treści, które dobrze się pozycjonują, warto przygotować się do tego zagadnienia od strony merytorycznej. Podstawę do zdobycia zainteresowania i zaufania użytkowników stanowią:

  • rzetelne i aktualne informacje,
  • oryginalny sposób przedstawiania zagadnienia,
  • wszechstronnie, wyczerpująco ujęta problematyka,
  • fachowe treści, 
  • indywidualne podejście,
  • interesująca, atrakcyjna, przejrzysta, zwięzła forma.

Pisanie artykułów staje się łatwiejsze, jeśli znamy zasady tworzenia pod SEO i kierujemy się złotymi regułami. 

Na początku formułujemy tezę artykułu, która będzie swoistym drogowskazem dla użytkownika. Najlepiej wyrazić ją w dwóch do pięciu zdaniach. Rezygnujemy z przydługiego, rozbudowanego wstępu, na rzecz konkretu i precyzji.  Następnie segregujemy myśli i wątki w rozsądnie wyodrębnione elementy. Stosujemy akapity i nadajemy im śródtytuły. Unikamy jednowyrazowych nagłówków. Prezentujemy dane w atrakcyjnej formie, z umiarem wykorzystujemy tabele, wykresy i inne elementy graficzne. Opcjonalnie dodajemy zdjęcia i opracowujemy tekst alternatywny (zawierający frazę kluczową), który będzie pokazany, gdy obrazek się nie wyświetli. W przeważającej części artykułu używamy strony czynnej i czasu teraźniejszego. Wystrzegamy się zbyt zawiłej, przesadnie specjalistycznej terminologii. Staramy się wyjaśniać skomplikowanego pojęcia w wyróżnionych w ramkach  lub tekście pobocznym. Unikamy nad wyraz schlebiającego, pompatycznego języka i zbyt dużej ilości obcych wyrażeń. Zachowujemy konsekwencję językową, umiar i porządek. Zawsze sprawdzamy i poprawiamy gotowy tekst.

Teksty SEO – jak je pisać zgodnie z zasadami?

Tworzenie tekstów pod SEO rządzi się swoimi prawami. Kluczowymi elementami schematu tworzenia tekstu pozycjonerskiego jest dobór odpowiednich słów kluczowych  oraz właściwa struktura treści.

Dobór frazy kluczowej

Ustalenie jakie słowa kluczowe mają dla nas najważniejsze znaczenie stanowi pierwszy krok w opracowywaniu strategii tworzenia contentu. Przed rozpoczęciem pisania przeprowadzamy analizę słów kluczowych, czyli tzw. keyword research. Istnieje wiele narzędzi, które pozwalają analizować to jakie słowa lub frazy będą odpowiednie dla danej strony. Możemy skorzystać z pomocy Planera słów kluczowych oraz wielu innych narzędzi takich jak: Answer The Public, Ubersuggest.  Selekcjonujemy frazy, które są najczęściej wybierane przez użytkowników i wiążą się z tematem naszego tekstu. Warto wybrać jedną główną frazę, która jest najczęściej wyszukiwana i ma stosunkowo niską konkurencyjność. Można również znaleźć kilka fraz powiązanych, których będziemy używać zamiennie. Decydujemy się wtedy na dwa, trzy główne wyrażenia nawiązujące do artykułu, które pojawią się kilkukrotnie w treści. Pamiętajmy frazy kluczowe powinny zajmować 0,5-3% tekstu w naturalnych odmianach. Upychanie słów kluczowych, czyli tzw. keyword stuffing, jest karane przez Google, a także negatywnie wpływa na odbiór tekstu przez użytkowników.

Dobór tytułu

W odniesieniu do tytułu powinniśmy przyjąć zasadę złotego środka. Niekorzystny jest zarówno zbyt długi, jak i za krótki. W zbyt krótkim możemy po prostu nie zmieścić słów kluczowych, natomiast za długi może się w całości nie zmieścić się w miejscu, które Google przeznacza na tytuł na liście wyników wyszukiwania. W konsekwencji użytkownik zobaczy jedynie fragment tytułu i nie otrzyma kompletnej informacji. Dobry tytuł powinien zawierać frazę kluczową, usytuowaną najlepiej na samym początku. Taki zabieg przyciąga uwagę odbiorców, a od strony robotów Google jest ważnym wskaźnikiem mówiącym o czym jest tekst. Nie ma ujednoliconych wytycznych w odniesieniu do długości tytułu. W niektórych programach stosowanych w audytach SEO próg stanowi 66 znaków, a w innych sygnałem ostrzegawczym oznaczany jest dopiero tytuł składający się z 72 znaków. Biorąc pod uwagę te wyznaczniki można przyjąć, że  tytuły o długości 55-65 znaków większość narzędzi uzna za właściwe.

Akapity oraz nagłówki H1-H6

Teksty SEO powinny posiadać jasną i przejrzystą strukturę. Podział  tekstu na mniejsze fragmenty, opatrzone nagłówkami opisującymi zawartość, czynią go przyjaznym w odbiorze. Warto zatem podzielić tekst, a wtedy użytkownik będzie sam mógł zdecydować, czy chce czytać całość, czy tylko jakiś fragment. W nagłówkach powinniśmy używać słów kluczowych, a same nagłówki konstruować według hierarchii H1- H6, czyli od najważniejszego poprzez nagłówki używane do śródtytułów, opisujących treści, nagłówki akapitów itd.  Hierarchia ta odgrywa bardzo ważną rolę i ma duże znaczenie dla jakości podstron strony www. Porządkuje treści na poszczególnych witrynach i  jest świetnym przewodnikiem  stopnia ważności  treści dla Internauty oraz wskaźnikiem dla wyszukiwarki internetowej Google.

Meta opis

Meta tagi to krótkie teksty, które pojawiają się na liście wyników wyszukiwania w Google pod tytułem i adresem strony (url). Wprawdzie meta description ma większe znaczenie z punktu widzenia marketingowego, niż z punktu widzenia dodatkowych atutów wpływających na pozycję w Google, ale i tak warto umieścić w nim słowa kluczowe i wykorzystać to miejsce. Jeśli zamieścimy frazy kluczowe w meta opisie, to będą one pogrubione przez Google  i dzięki temu przykują uwagę użytkownika.

Linki wewnętrzne

Pisząc teksty SEO warto pamiętać również, by w treści pojawiały się linki wewnętrzne, do tekstów w obrębie naszej witryny. Najlepszym rozwiązaniem jest linkowanie w odniesieniu do kontekstu, czyli umieszczanie linków, które rozszerzają lub uzupełniają tematykę poruszoną w danym artykule. W konsekwencji dbamy o nie tylko o dobrą widoczność pojedynczego tekstu, ale i o optymalizację całej witryny pod SEO. Linki nie tylko pomagają użytkownikowi  w poruszaniu się po stronie, lecz także ułatwiają robotom wyszukiwarek indeksowanie podstron. W konsekwencji stanowią wsparcie procesu pozycjonowania słów kluczowych, czyli są kolejnym sposobem na walkę o wyższą pozycję strony w Google.

Długość tekstu

Nie ma jednoznacznych wytycznych w kwestii długości tekstu. Uśrednione wyniki wskazują, że teksty SEO pod zaplecza powinny zawierać ok. 1500 zzs (znaków ze spacjami), opisy kategorii ok. 2000 zzs,  teksty blogowe ok 3000-3500 zzs, a teksty specjalistyczne ponad 4000 zzs. Oczywiście kluczowym wyznacznikiem jest przeznaczenie tekstu. Jeśli tekst ma budować lepszą widoczność strony w sieci i jednocześnie kreować wizerunek eksperta, to  jak najbardziej na miejscu są dłuższe, wartościowe teksty, które wyczerpująco ujmują temat. Z badań wynika, że użytkownicy preferują teksty, które przeprowadzają ich przez jakiej zagadnienie od A do Z, przynosząc realne rozwiązanie problemów. Dlatego w sytuacji kiedy powstanie długi tekst dzielimy go na części, używamy odpowiednich nagłówków i dajemy czytelnikowi  kompletną, wyczerpującą odpowiedź na jego problem. Zyskujemy wtedy wizerunek kompetentnej osoby, która rzeczywiście zna się na rzeczy.

Teksty SEO – sprawdzanie razy dwa

Pod koniec pracy dobrą praktyką jest sprawdzenie tekstu. Upewniamy się, że w tekście pojawiły się wszystkie wymagane elementy, całość wygląda przejrzyście, atrakcyjnie i nie zawiera błędów. Możemy też przesłać tekst znajomym, aby ocenili jego czytelność. Pamiętajmy, że każdy kolejny artykuł kształtuje nasz warsztat pisarski, rozwija umiejętności i wzbogaca wiedzę, co sprawia, że  tworzymy sprawniej i efektywniej.

Dlaczego warto zlecić tworzenie tekstów SEO profesjonalnemu copywriterowi?

Tworzenie dobrych, merytorycznych artykułów, cenionych  zarówno przez użytkownika, jak i wysoko indeksowanych przez algorytmy wyszukiwarki, nie jest wcale prostą sprawą. Z jednej strony należy się skoncentrować na tworzeniu świetnej jakości contentu, z drugiej należy pamiętać o zasadach obowiązujących przy pozycjonowaniu tekstu. Pogodzenie tych dwóch kwestii wymaga od piszącego wiedzy, sprawności językowej, zdolności analitycznego i logicznego myślenia, umiejętności pracy pod presją czasu. Dlaczego warto zlecić to zadanie agencji, która zatrudnia specjalistów zajmujących się na co dzień tworzeniem skutecznych, wartościowych tekstów. Agencja Interaktywna NextGen Group w ramach profesjonalnej  usługi copywriterskiej oferuje unikalne, oryginalne i maksymalnie spersonalizowane treści. Doświadczony zespół tworzy wysokiej jakości, przyjazne dla użytkowników i wyszukiwarek teksty na strony www, artykuły reklamowe, poradnikowe, blogowe i eksperckie. NextGen Group zapewnia najbardziej efektywne rozwiązania, rzetelność i terminowość zleceń. Skontaktuj się z agencją, która wie co zrobić, aby Twoja witryna zaczęła dla Ciebie zarabiać!

Inne artykuły z tej kategorii

Zobacz inne nasze artykuły które mogą Ci się spodobać

Co to jest SEM i czym się różni od SEO?
Co to jest SEM i czym się różni od SEO?

Co to jest SEM i czym się różni od SEO?

16.02.2022 7 min Pozycjonowanie (SEO)

Marketing internetowy kojarzy nam się głównie z SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacją stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Pozycjonowanie za pomocą SEO skupia się całkowicie na zwiększeniu widoczności […]

Pozycjonowane stron internetowych – praktyczny poradnik
Pozycjonowane stron internetowych – praktyczny poradnik

Pozycjonowane stron internetowych – praktyczny poradnik

09.02.2022 7 min Pozycjonowanie (SEO)

Jeśli masz swoją stronę internetową i chcesz by znalazła się na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce Google, zaczynasz przygodę z pozycjonowaniem lub lubisz wiedzieć więcej o usługach, […]

To top