Słowa kluczowe

Właściwy dobór słów kluczowych jest podstawą skutecznego pozycjonowania strony internetowej. Przypadkowy ich dobór będzie skutkował brakiem pożądanych wyników, a co za tym idzie, utratą zysków. W jaki sposób należy więc dobierać słowa kluczowe i dlaczego ich analiza jest tak ważna?

Słowa kluczowe – jakie mamy rodzaje?

Analizę właściwego doboru słów kluczowych warto zacząć od tego, iż mamy kilka podstawowych ich rodzajów, a każde z nich spełnia inną funkcję. Co więcej, to rodzaj wpisywanej frazy kluczowej, determinuje ruch na stronie i zainteresowanie potencjalnych klientów, którzy je wpisują. Jakie zatem mamy rodzaje słów kluczowych?

Ogólne słowa kluczowe

Ogólne słowa kluczowe są to najczęściej wyszukiwane fraz (1-2 wyrazowe) istotne z punktu widzenia prowadzonej przez nas działalności. Mają one najwięcej wyszukiwań, ale przy tym mają najmniejszym współczynnikiem konwersji. Nie zdradzają szczegółowej intencji użytkownika, dlatego nie wiemy, czego tak na prawdę on szukał. Przykładem takiego wyszukiwania jest: „torebka”. Tego typu fraza nie mówi nam, czy osoba ją wpisująca chce dokonać zakupy, czy może szuka grafiki na ten temat.

Frazy long-tail, czyli długi ogon

Słowa kluczowe long-tail, czyli frazy długoogonowe – w tym przypadku fraza będzie składała się już z kilku wyrazów i na jej podstawie można zdefiniować intencje internauty. Choć fraza typu long-tail będzie miała małą liczbę wyszukiwań dla pojedynczej frazy, to jednak takich fraz związanych z jednym tematem może być dużo więcej, dlatego w sumie wygenerują one dużo większą ilość wyszukiwań w porównaniu do słów ogólnych. Jak zatem może wyglądać fraza długoogonowa? Na przykład:

  • sukienka na wesele dla dziewczynki
  • buty turystyczne na szeroką stopę
  • czarna torebka na złotym łańcuszku

Ilość kombinacji tego typu fraz jest praktycznie nieograniczona.

Słowa brandowe

Słowa brandowe – jest to szczególny rodzaj frazy długoogonowej, do której dodaje się nazwę producenta, marki lub produktu, np.

  • torebka Gucci
  • buty Nike
  • bielizna Calvin Klein

Frazy regionalne

Takie frazy przeznaczone są do biznesów lokalnych, dlatego znajdziemy je m.in. przy firmach usługowych, restauracjach, hoteli, a nawet sklepach stacjonarnych, np.

  • restauracja Gdynia
  • sklep Giżycko
  • radca prawny Kraków

Frazy pytania, lub te opisujące problem użytkownika

Na tego typu zapytania użytkownik interesu poszukuje informacji, warto zatem mu ją dostarczyć, a przy okazji przemycić również swój produkt lub usługę.

Konkurencyjność słów kluczowych – jak właściwe je dobierać?

Słowa kluczowe różnią się między sobą konkurencyjnością. Co to znaczy? To znaczy, że różne firmy, które walczą o najlepszą pozycję w wyszukiwarkach, sięgają po te same słowa kluczowe. Im większa konkurencja w tym zakresie, tym trudniej jest przebić się na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania Google.

Czy da się zatem określić konkurencyjność danego słowa kluczowego? Tak, można to sprawdzić za pomocą takich parametrów jak na przykład stawka CPC w systemie Google Ads. Jeśli przy danej frazie będzie wysoka stawka to będzie to oznaczało, że duża ilość firm sięga właśnie po te frazę. Poza Google Ads, mamy też takie narzędzia jak chociażby Senuto czy Ahrefs. Pamiętajmy, że nie zawsze podane wartości są dokładne, jednak jak najbardziej warto brać je pod uwagę.

Narzędzia pomagające w analizie słów kluczowych – gdzie szukać podpowiedzi?

Wśród narzędzi SEO, które wskazują nam propozycje słów kluczowych warto wymienić:

  • Google Search Console – narzędzie to służy do analitycznego mierzenia wyświetleń i kliknięć danej strony w Google
  • Planer słów kluczowych – narzędzie dostępne w systemie Google Ads, które dostępne jest za darmo – wystarczy jedynie posiadać konto Google
  • Answer The Public – bezpłatne narzędzie pokazujące sugestie pytań związanych z wybranym słowem kluczowym.
  • Senuto – narzędzie badające polski rynek w wyszukiwarce Google, które monitoruje ok. 20 mln słów kluczowych – sprawdzane są co tydzień lub częściej.

Mamy też oczywiście podpowiedzi Google. Pod listą wyników wyszukiwania znajdziemy podpowiedzi podobnych wyszukiwań, a dzięki temu dowiemy się jakiego typy frazy wpisują nasi potencjalni klienci.

Słowa kluczowe – dlaczego ich analiza jest tak ważna?

Przeprowadzenie analiza słów kluczowych jest niezwykle ważnym zadaniem, ponieważ umożliwia znalezienie wszystkich fraz kluczowych, które będą wpisywali nasi potencjalni klienci. Pamiętajmy, że na każde słowo kluczowe wyświetlą się nam inne wyniki wyszukiwania, a zatem musimy znaleźć jak największą ilość (jeśli jest to możliwe to wszystkie) fraz, które doprowadzą potencjalnego klienta do naszej strony internetowej. Jeśli zatem oferujemy usługi turystyczne, to nie wystarczy fraza: „usługi turystyczne” czy „biuro turystyczne”, bowiem klienci mogą poszukiwać nas na wiele innych słów kluczowych, np. związanych z konkretną ofertą, chociażby „Grecja wakacje”.

A zatem, im więcej znajdziemy słów kluczowych prowadzących do naszej witryny internetowej, tym więcej szans na sprzedanie naszego produktu lub usługi.

Inne artykuły z tej kategorii

Zobacz inne nasze artykuły które mogą Ci się spodobać

Pozycjonowanie bloga. Jak pisać dobry content na swoim blogu?
Pozycjonowanie bloga. Jak pisać dobry content na swoim blogu?

Pozycjonowanie bloga. Jak pisać dobry content na swoim blogu?

08.02.2023 5 min Pozycjonowanie (SEO)

Dobrze prowadzony blog to prawdziwy skarb. To właśnie za jego pośrednictwem więcej osób może trafić na stronę firmy i przekonać się do jej oferty. Jednak, by […]

Core Web Vitals – co to właściwie jest?
Core Web Vitals – co to właściwie jest?

Core Web Vitals – co to właściwie jest?

11.01.2023 5 min Pozycjonowanie (SEO)

Znawcy tematu doskonale zdają sobie sprawę z tego, że algorytmy Google skupiają się nie tylko na tym co czytają na stronach i szybkości ładowania. W tym […]

Breadcrumbs – czym są i jak pomogą Ci w SEO?
Breadcrumbs – czym są i jak pomogą Ci w SEO?

Breadcrumbs – czym są i jak pomogą Ci w SEO?

28.12.2022 5 min Pozycjonowanie (SEO)

Wartościowy i dobrze uporządkowany content serwisu internetowego jest niezwykle ważny, zarówno z punktu widzenia jego właścicieli i użytkowników, jak i Google. Dobrym sposobem na czytelne usystematyzowanie […]

To top