Copywriter przy laptopie

Obecnie jednym z najskuteczniejszych sposób pozyskania klienta i wygenerowania wysokich zysków jest sięgniecie po marketing internetowy. Jest to niezwykle szeroka branża, która w dużej mierze opiera się na tworzeniu specjalnych treści, służących do pozyskiwania klientów. Pomocne w tym zakresie są działania SEO, a także copywriting. Kim zatem jest copywriter i jak jego działalność może wpłynąć na sprzedaż Twoich produktów lub usług?

Kim jest copywriter?

Copywriter, najkrócej rzecz ujmując, jest to osoba zajmująca się tworzeniem treści stricte marketingowych. A zatem, odpowiada za stworzenie takiego wartościowego komunikatu, który wpłynie na odbiorcę do podjęcia konkretnego działania, czyli skorzystanie z Twojej oferty.

Copywriting nie jest wcale zajęciem nowym, jakby mogło się wydawać, bo funkcjonuje w przestrzeni publicznej dłużej niż sam Internet. Jego nazwa pochodzi od angielskiego słowa „copy” – kopiować, którego mniej znana definicja brzmi:”written text that is to be printed, or text that is intended to help with the sale of a product” – co możemy przetłumaczyć jako: „tekst pisany, który ma być wydrukowany, lub tekst, który ma pomóc w sprzedaży produktu”. A zatem, zadaniem copywritera jest stworzenie takich treści, które zachęcą potencjalnych klientów do konkretnych działań, czyli do zakupu danych produktów czy skorzystania z danych usług.

Pierwotnie praca copywriterów polegała na pisaniu reklam zamieszczanych w gazetach, czasopismach, katalogach lub na bilbordach. Nieco później również w radiu i telewizji. Obecnie działalność copywriterów wykorzystywana jest głównie w marketingu internetowym.

Jakie są rodzaje copywritingu?

W zależności od tego jaki cel chcemy osiągnąć przy pomocy zmieszanych w Internecie treści, a także od ich stylu czy poruszanych tematów, możemy wyróżnić kilka rodzajów copywritingu. Oczywiście najczęściej przenikają się one wzajemnie, dlatego trudno jest wskazać wyraźną granicę, jednak możemy wyróżnić następujące rodzaje copywriterów:

  • copywriter SEO
  • content writer
  • copywriter sprzedażowy
  • ghost writer
  • copywriter od mediów społecznościowych
  • copywriter kreatywny
  • microcopy

Jakie jest zdaniem SEO copywritera?

Copywriter SEO zajmuje się pisaniem tekstów przyjaznych wyszukiwarce Google, a zatem takich, których treść pomaga w pozycjonowaniu danej strony internetowej. A w tym przypadku znacznie ma wiele kwestii, takich jak chociażby: użycie właściwych słów kluczowych, zastosowanie odpowiedniego układu treści, jej unikatowość, długość, jakość, ale też wartość dla użytkownika. A zatem, taki tekst SEO powinien być nie tylko wartościowy pod względem merytorycznym. Musi też być zoptymalizowany pod konkretne słowa kluczowe.

Wartość treści to jeden z kluczowych czynników decydujących o rankingu w wyszukiwarce Google. To treść będzie decydowała o tym, czy nasza witryna internetowa będzie widoczna dla potencjalnych klientów. Dlatego tak ważne jest powierzenie jej tworzenia profesjonalistom, którzy zadbają o odpowiedni dobór fraz, nagłówków czy nawet jej format, nie zapominając o tym by była ona również przydatna pod kątem merytorycznym dla potencjalnych klientów, poszukujących informacji.

Jakie teksty pisze SEO copywriter?

SEO copywriter pisze głównie teksty wykorzystywane do pozycjonowania strony w wyszukiwarce Google. A zatem będą to:

  • Precle – są to proste testy pisane głównie pot boty Google.
  • Testy zapleczowe – najczęściej proste i krótkie artykuły, odznaczające się mniejszą wartością pod kątem merytorycznym.
  • Opisy do katalogu – krótkie treści opisujące charakter oraz działalność danej firmy, które zawierają słowa kluczowe powiązane z daną branżą.
  • Teksty na strony internetowe – testy synonimiczne; najczęściej oznaczają się dłuższą formą, unikatową treścią i zastosowaniem synonimicznych fraz w różnej formie gramatycznej. Powinny również posiadać wysoką wartość merytoryczną.

Dobry SEO copywriter, czyli jaki?

Testy tworzone przez SEO copywritera w dużej mierze odpowiadają za wysoką pozycję strony internetowej w naturalnych wynikach wyszukiwania Google. A zatem copywriter powinien:

  • znać bardzo dobrze zasady SEO;
  • posiadać bardzo dobrą znajomość języka polskiego;
  • mieć tzw. lekkie pióro, czyli umiejętności pisania tekstów, które czyta się przyjemnie i naturalnie, a jednocześnie zoptymalizowanych pod kątem słów kluczowych;
  • posiadać wiedzę na temat narzędzi służących do wyszukiwania i analizowania słów kluczowych takich jak np. Planer słów kluczowych (Google Ads), Google Search Console, Senuto czy Answer The Public.

Copywriter SEO często określany jest najlepszym sprzedawcą, dlatego powyższe umiejętności powinno uzupełnić się jeszcze takimi cechami jak:

  • empatia – zrozumienie klienta i jego potrzeb, motywacji konsumenckich;
  • analityczne myślenie – pomocne przy dobieraniu odpowiednich argumentów przemawiających do potencjalnych klientów;
  • umiejętność zadawania właściwych pytań i efektywnego wyszukiwania informacji.

Inne artykuły z tej kategorii

Zobacz inne nasze artykuły które mogą Ci się spodobać

Słowa kluczowe. W jaki sposób je dobrać?
Słowa kluczowe. W jaki sposób je dobrać?

Słowa kluczowe. W jaki sposób je dobrać?

22.03.2023 5 min Pozycjonowanie (SEO)

Właściwy dobór słów kluczowych jest podstawą skutecznego pozycjonowania strony internetowej. Przypadkowy ich dobór będzie skutkował brakiem pożądanych wyników, a co za tym idzie, utratą zysków. W […]

Pozycjonowanie bloga. Jak pisać dobry content na swoim blogu?
Pozycjonowanie bloga. Jak pisać dobry content na swoim blogu?

Pozycjonowanie bloga. Jak pisać dobry content na swoim blogu?

08.02.2023 5 min Pozycjonowanie (SEO)

Dobrze prowadzony blog to prawdziwy skarb. To właśnie za jego pośrednictwem więcej osób może trafić na stronę firmy i przekonać się do jej oferty. Jednak, by […]

Core Web Vitals – co to właściwie jest?
Core Web Vitals – co to właściwie jest?

Core Web Vitals – co to właściwie jest?

11.01.2023 5 min Pozycjonowanie (SEO)

Znawcy tematu doskonale zdają sobie sprawę z tego, że algorytmy Google skupiają się nie tylko na tym co czytają na stronach i szybkości ładowania. W tym […]

To top