Linki nofollow i dofollow

Wartościowy link building jest niezwykle istotny w przypadku każdej strony internetowej, wpływa na pozycjonowanie. W przypadku zewnętrznych odnośników to nie ich liczba ma znaczenie, ale jakość. Wyróżnić można linki nofollow i dofollow, które mają odmienne działanie i zastosowanie. Zanim ktoś zdecyduje się na ich użycie, powinien dowiedzieć się więcej na ich temat, aby przypadkiem nie uzyskać efektu odwrotnego do zamierzonego. Nieumiejętne stosowanie linkowania może wręcz zaszkodzić witrynie. Prawidłowe użycie linków pozwala na zwiększenie widoczności strony, z czym wiąże się szereg korzyści.

A po co komu linkowanie?

Jeśli ktoś nadal zastanawia się nad tym, czy jego strona internetowa rzeczywiście potrzebuje link building, to czas najwyższy rozwiać wszelkie wątpliwości. Linkowanie służy zwiększeniu atrakcyjności witryny i dotyczy to przede wszystkim robotów Google. Jeśli witryna ma stać się przyjazna nie tylko użytkowników ale też dla indeksujących algorytmów, to powinno się sięgnąć właśnie po linki: zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Należy wobec tego działać nie tylko na stronie docelowej, ale też poza nią, czyli między innymi witrynami.

Oczywiście klucz do sukcesu tkwi w umiejętnym wykonaniu link building, bo tylko taki będzie w stanie podnieść autorytet strony. Umieszczanie linków do strony na pierwszych lepszych witrynach zewnętrznych mija się z celem. Istotne będzie to, aby miały one wysokie wskaźniki, co umożliwia przeniesienie z nich mocy na stronę docelową. Jeśli linkowanie będzie nieskuteczne, to przyczyni się tylko do zmarnowania czasu. Z kolei linkowanie wewnętrzne ułatwia poruszanie się po stronie, co z kolei ma korzystny wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.

Dobrze przygotowany link building zwiększy nie tylko widoczność witryny, ale też zainteresowanie nią i ruch na stronie. Na pozycjonowanie duży wpływ ma profil linków, a główny ich podział dotyczy linków dofollow i nofollow.

Czym są linki dofollow i kiedy po nie sięgać?

Linkom przyznawane są różne atrybuty, a jednym z nich jest dofollow. Ma on wpływ na zachowanie robotów indeksujących, kieruje je na witrynę, do której prowadzi link. Co więcej można też liczyć na to, że wraz z linkiem zostanie przekazana część mocy z linkowanej strony. Im dana witryna ma wyższą wartość, tym moc liku jest oczywiście większa. Internetowe roboty bezustannie skanują strony www i oceniają między innymi atrybuty plików. Jeśli do linkowania witryny użyje się linkowania atrybucie dofollow, to przyczyni się to do wzrostu tej pozycji w wynikach wyszukiwania. Im więcej będzie wartościowych linków dofollow, tym lepiej, bo przełoży się to na częstsze odwiedzanie strony przez roboty internetowe. Zwiększy się również wartość samej witryny, bo zostanie jej przekazana część mocy ze stron, na których zostały umieszczone linki mające atrybut dofollow.

Na tym korzyści się oczywiście nie kończą. Za pomocą linków dofollow możliwe staje się zwiększenie zaufania do strony, co oczywiście wiąże się z szeregiem korzyści. Trzeba jednak być ostrożnym, bo kiepskiej jakości linkowanie, czyli ze stron mało wartościowych lub wręcz niegodnych zaufania, odbije się niekorzystnie na witrynie. Po linki dofollow warto sięgać przede wszystkim w celu zwiększenia ruchu i docenienia użytkowników za aktywność na witrynie przy pomocy np. wpisu gościnnego czy blogowego. Linki doffolow świetnie sprawdzą się również podczas cytowania źródeł. Wykorzystuje się je również jako linki do innych domen firmowych. Za pomocą linków dofollow można budować autorytet, dlatego warto o nich pamiętać w przypadku odnośników kierowanych do czytelników i kontrahentów. Jeśli jednak umożliwia się umieszczanie linków w komentarzach czy wątkach na forum, to niestety istnieje spore prawdopodobieństwo, że pojawi się wiele niechcianych treści. Z kolei spam nie jest mile widziany przez nikogo i dotyczy to również internetowych robotów.

Linki nofollow – co warto o nich wiedzieć?

Wiele osób uznaje linki nofollow za mniej wartościowe, ale one również mogą być niezwykle przydatne. Różnią się on do linków mających atrybut dofollow tym, że nie mają większego znaczenia dla użytkownika. Są jednak kluczowe dla robotów wyszukiwarek. Nie ma co jednak liczyć na przeniesienie mocy ze stron, na których umieściło się linki nofollow do witryny docelowej. Nie zwiększają one również jej autorytetu.

Nadrzędnym zadaniem linków nofollow jest informowanie robotów wyszukiwarek o tym, że nie trzeba brać ich pod uwagę podczas indeksowania witryny. Google jasno określa, kiedy powinno się sięgać po linki nofollow: do oznaczania linków sponsorowanych, do umieszczania na forach, w komentarzach czy blogach.

Wbrew pozorom linki nofollow mają sporo zalet, a jedna z nich jest wsparcie naturalnego pozycjonowania. Oczywiście nie mają one dużego wpływu na wysokość pozycji strony w wyszukiwarce, ale w tym celu wykorzystuje się linki dofollow. Mają one pozytywny wpływ na strukturę linków.

Tak więc, nie tylko dofollow…

Warto wiedzieć, że stawianie wyłącznie na linki dofollow nie jest korzystne dla strony, bo dla robotów staje się ona wręcz podejrzana. Poleganie wyłącznie na atrybucie dofollow w linkowaniu jest prostą drogą do pojawienia się problemów. Taką sytuację traktuje się jako celowe umieszczanie linków w celu wypozycjonowania witryny. Linki nofollow pomagają w zwiększeniu ruchu ze stron, na których zostały one umieszczone. Osoby zainteresowane przechodzą z innych witryn na stronę docelową.

Warto je także wykorzystać w celu budowania pozytywnego wizerunku marki, można to zrobić przykładowo za sprawa wartościowych i angażujących artykułów. Jeśli linki z atrybutem nofollow zostaną zamieszczone na stronach cieszących się zaufaniem, to jego część zostanie przekazana witrynie docelowej. Linki nofollow przydadzą się w przypadku linkowania zewnętrznego do domen, których nie chce się pozycjonować. Jeśli jakieś podstrony nie mają wartości dla pozycjonowania, to również sprawdzą się linki z atrybutem nofollow (np. regulamin czy polityka prywatności). Jeżeli komuś zależy na tym, aby pozbyć się spamu na swojej stronie, to również powinien dodać linki nofollow.

Inne artykuły z tej kategorii

Zobacz inne nasze artykuły które mogą Ci się spodobać

Open Graph – czym są znaczniki meta i jak pomagają SEO zwiększyć ruch na stronie?
Open Graph – czym są znaczniki meta i jak pomagają SEO zwiększyć ruch na stronie?

Open Graph – czym są znaczniki meta i jak pomagają SEO zwiększyć ruch na stronie?

12.04.2023 6 min Pozycjonowanie (SEO)

Osoby chce zwiększyć ruch na stronie powinny zainteresować się znacznikami meta, w których drzemie ogromny potencjał. Kluczem do sukcesu jest ich umiejętne, co jednak wymaga poszerzenia […]

Copywriter – kim jest i jak pomaga w Twoim SEO?
Copywriter – kim jest i jak pomaga w Twoim SEO?

Copywriter – kim jest i jak pomaga w Twoim SEO?

29.03.2023 5 min Pozycjonowanie (SEO)

Obecnie jednym z najskuteczniejszych sposób pozyskania klienta i wygenerowania wysokich zysków jest sięgniecie po marketing internetowy. Jest to niezwykle szeroka branża, która w dużej mierze opiera […]

Słowa kluczowe. W jaki sposób je dobrać?
Słowa kluczowe. W jaki sposób je dobrać?

Słowa kluczowe. W jaki sposób je dobrać?

22.03.2023 5 min Pozycjonowanie (SEO)

Właściwy dobór słów kluczowych jest podstawą skutecznego pozycjonowania strony internetowej. Przypadkowy ich dobór będzie skutkował brakiem pożądanych wyników, a co za tym idzie, utratą zysków. W […]

To top