Emotikonki Social Media, Emotikony

Umiejętności komunikacyjne są jednymi z najważniejszych umiejętności człowieka. W bardzo dużym stopniu warunkują one sukces w świecie społecznym. Osoby o wysokich umiejętnościach komunikacyjnych częściej robią karierę, ponieważ zwyczajnie lepiej dogadują się z ludźmi. Okazuje się, że warto rozwijać nie tylko umiejętność komunikacji werbalnej, ale również niewerbalnej. Trzeba iść z duchem czasu i rozumieć między innymi to, jak stosuje się emotikony.

Czym są emotikony?

Emotki, nazywane też emotikonami, to znaki graficzne, które stosuje się w e-mailach, sms-ach, a także w komentarzach w social mediach. Ich historia jest już stosunkowo długa. Po raz pierwszy emotikony zostały zastosowane w mailu na początku lat 80, kiedy to pewien profesor informatyki napisał wiadomość do swoich studentów, w której wykorzystał proste znaki graficzne ułożone w charakterystyczny sposób. Były to dwukropki, myślniki oraz nawiasy. Sprytni studenci domyślili się, że taki sposób ułożenia znaków przypomina po prostu wyraz twarzy człowieka.
W zależności od tego, w którą stronę skierowany był brzuszek nawiasu, „buźka” wyrażała smutek lub uśmiech. Wtedy ten sposób komunikowania emocji, bo przecież właśnie o to chodziło, był czymś nowatorskim. Teraz doskonale znamy to z dosłownie wszystkich komunikatorów.

Emotikony, czyli jak wyrażamy emocje w komunikacji pisanej?

Emotki pozwoliły na wyrażanie pewnych emocji w komunikacji pisanej. Do ich popularności bez wątpienia przyczynił się rozwój nowych technologii, pojawienie się możliwości pisania sms-ów.

Aby wiadomość wysłana do bliskiej osoby nie była tak formalna, postawienie buźki uśmiechniętej lub smutnej w odpowiednim miejscu, nadawało komunikatowi emocjonalny wydźwięk. I chociaż na początku stosowano je głównie w komunikacji prywatnej, nieformalnej, później coraz częściej wykorzystywano je również w wiadomościach formalnych. Trudno wyobrazić sobie pismo urzędowe, w którym pojawi się emotka, jednak codzienna komunikacja pomiędzy współpracownikami w firmie często okraszona jest emotkami. Co więcej, w niektórych zespołach w ten sposób można komunikować się nawet z szefem. Wszystko jest kwestią kultury organizacyjnej. Bez wątpienia jednak emotikony, a zatem różne znaki graficzne, nie tylko te wyrażające emocje, stały się ważnym elementem komunikacji.

Rozwój emotikonek

To właśnie w tym miejscu warto wspomnieć o tym, że współcześnie mamy wręcz niezliczoną liczbę emotikonek. To już nie tylko znaki przedstawiające prawdopodobne ludzkie emocje lub stany, ale też mnóstwo innych. Współcześnie emotikonki są symbolem czynności, zwierząt, rzeczy codziennego użytku, roślin, sportów, a nawet miejsc.

Wydaje się, że będzie powstawać ich coraz więcej. Dlaczego? Ponieważ wspaniale urozmaicają komunikację, a także skracają ją. W dzisiejszych czasach, kiedy tak ważne jest, by informacje przyswajać szybko, wizualna podpowiedź w postaci emotikon naprawdę to ułatwia. Powstają strony, na których można pobrać ciekawe emotikony, a następnie je stosować w sms-ach czy mailach. Znajdzie się tam również legendę, a zatem dokładny opis znaczenia konkretnych emotikon.

Emotikony w social mediach

Przestrzenią, w której używanie emotikonek jest naturalne, są social media. To zatem media społecznościowe, tak popularne wśród nie tylko młodych ludzi. Mowa tutaj o Facebooku, Instagramie, Twitterze czy tiktoku. To najbardziej rozpoznawalne portale, chociaż tak naprawdę co jakiś czas pojawiają się nowe, również wzbudzające sporo zaciekawienia i emocji.

Chcąc urozmaicić swój przekaz w social mediach, zwyczajnie warto stosować emotikony. Dlaczego? Po pierwsze pozwalają one uatrakcyjnić tekst. Tworząc wpis na Facebooku czy Instagramie, albo pisząc do kogoś komentarz, emotikony skracają jego długość. Jeden znaczek potrafi wyrazić wiele, często zastąpić mnóstwo słów. Są takie emotikony, które uważane są wręcz za kultowe.

Wpisy atrakcyjne dla odbiorcy

Osoby działające w sieci chcą tworzyć wpisy atrakcyjne dla odbiorców. Tylko w ten sposób mogą utrzymać uwagę na dłużej. Emotikony bardzo usprawniają tę pracę. Stosowane w odpowiednich miejscach, potrafią wzmocnić przekaz i nadać mu bardziej rozrywkowy charakter, wyrazić uczucia, nie tylko te przyjemne.

Warto zaznaczyć, że jest mnóstwo emotikon, dzięki którym można pokazać swój nastrój i samopoczucie. Zamiast opisywać słowami swój stan, można wkleić buźkę, która wyraża skomplikowane uczucia. Ludzie chętnie to czynią.

Taki sposób komunikowania nie pozostawia odbiorców w obojętności. Odpowiadają oni również za pomocą emotikonek, dzięki czemu tworzy się relacja. To bardzo ważne dla użytkowników social mediów, w ten sposób budują oni zaangażowaną społeczność.

Komunikat idący z duchem czasu

Można unikać emotikonek, albo zatrzymać się tylko na tych podstawowych, stosowanych od lat. Można też postąpić inaczej, ściągnąć sobie na swój telefon więcej ciekawych emotek, a następnie okraszać nimi komunikaty pisane w social mediach.

Ten eksperyment może zaowocować zdecydowanie lepszym odbiorem treści. Gra jest warta świeczki, a nie wymaga ponoszenia kosztów oraz wkładania w to sporej ilości czasu i pracy.

Inne artykuły z tej kategorii

Zobacz inne nasze artykuły które mogą Ci się spodobać

Reklama w internecie – TOP 10 powodów dla których warto inwestować w reklamę w Internecie
Reklama w internecie – TOP 10 powodów dla których warto inwestować w reklamę w Internecie

Reklama w internecie – TOP 10 powodów dla których warto inwestować w reklamę w Internecie

19.10.2022 7 min Marketing online

Nawet najlepsze produkty lub usługi świadczone na najwyższym poziomie nie przyniosą przedsiębiorcy pożądanych zysków, jeśli nie zostaną odpowiednio wypromowane. Reklama jest dźwigną handlu i koniecznością staje […]

Rodzaje reklam internetowych – jak można promować się w Internecie?
Rodzaje reklam internetowych – jak można promować się w Internecie?

Rodzaje reklam internetowych – jak można promować się w Internecie?

05.10.2022 6 min Marketing online

Firma nie stanie się konkurencyjna ani nie osiągnie pożądanych efektów sprzedażowych, jeśli nie zainwestuje w reklamę w Internecie. Istotne jest to, aby opracować odpowiednią kampanię marketingową […]

Konwersja – co to jest? Jak zwiększyć jej współczynnik?
Konwersja – co to jest? Jak zwiększyć jej współczynnik?

Konwersja – co to jest? Jak zwiększyć jej współczynnik?

21.09.2022 6 min Marketing online

Konwersja ma szczególne znaczenie w przypadku sklepów internetowych i to właśnie one w głównej mierze powinny o nią zadbać. Dzięki niej, potencjalny nabywca staje się kupującym, […]

To top